Skarpa pratikuppdrag bidrar till att Elpress arbetsgivarvarumärket stärks
Elpress har utvecklats från ett lokalt företag i Kramfors till ett börsnoterat företag med en global marknad, dotterbolag och säljkontor över hela världen, bland annat i USA.
En av utmaningarna är att locka till sig spetskompetens samtidigt som man vill behålla den familjära stämningen och engagemanget som kännetecknar företaget. En utmaning som civilekonomstudenterna Matilda Olsson och Filip Widén fick ta sig ann under sin praktikperiod på företaget.
— Vi befinner oss i en expansiv tillväxtfas där vi hanterar både nya möjligheter och de utmaningar som följer med ett växande företag, säger Johan Söderlund om är Manager Product & Marketing på företaget. Han berättar att företagets ledning redan för några månader sedan diskuterade behovet av att jobba med arbetsgivarvarumärket för öka Elpress attraktionskraft och möjlighet att locka till sig rätt kompetens.
Produktionen av kompletta kontaktpressningssystem, som innebär både förbindningsmateriel och kontaktpressningsverktyg, för elektriska förbindningar sker i fabriken i Kramfors, där också företagets utvecklingsenhet sitter. I Sundsvall finns en hub med flera olika funktioner, bland annat VD, marknad- ekonomi och inköp. Med den gröna omställningen har efterfrågan av kompetens inom området ökat ytterligare och företaget behöver nyanställa. Johan Söderlund förklarar att detta är en av anledningarna till att man nu vill ta fram ett marknadsföringskoncept kopplat till sitt arbetsgivarvarumärke, en uppgift som landade på praktikanterna Matilda Olsson och Filip Widén.
— Det har lärorika fem veckors praktik, där vi verkligen har fått omsätta teori och analys i praktiken. Det roligast av allt har nog också varit att få åka till fabriken i Kramfors och få se själva produktionen och möta alla anställda som deltat med sig av kunskap och engagemang, säger Matilda Olsson och får medhåll av Filip Widén:
— Besöket gav en bra överblick över företagets kärnvärden och gjorde lättare för oss att sedan ta fram det markandsmaterial som efterfrågades och som sedan presenterades vid en dragning innan praktiken tog slut som fick fin respons, och det är ju alltid extra skoj förstås.
Kontakt
