"Employer Branding i fokus när civilekonomstudent undersöker Nordeas attraktionskraft"

Tis 03 juni 2025 09:33

För civilekonomstudenten Liam Magnusson är Nordeas verksamhet inte helt obekant. Under studietiden har han varit timanställd som kundrådgivare på Nordeas kundtjänst på Sundsvallskontoret. Nu när praktiken dragit igång har han därför fått testa på lite andra arbetsuppgifter än dem han vanligt vis utför.

Sofie Hallin och Liam Magnusson

— Det har varit en utvecklande tid, säger Liam och berättar att han fått ökad en inblick i banken olika delar som Private Bankingdelen som omfattar rådgivning, kredit och lånedelen mot företag och privatkunder.

Som praktikuppgift har han fått uppdraget att titta närmare på bankens Employerbranding och atttraktionskraft för det yngre segmentet. Uppgiften är kopplad till det regionala kompetensförsörjningsbehovet som är stort berättar Sofie Hallin, kontorschef vid Nordeas kontor i Sundsvall och Härnösand.
— För oss är det centralt att fortsatt jobba för att stärka vårt arbetsgivarvarumärke och fånga upp framtidens talanger. Konkurrensen om utbildade ekonomer är omfattande, och vi behöver bli duktigare på visa att vi är en arbetsgivare med både bredd och stora möjligheter för dem som är nyfikna på en karriär inom banken.

Sofie förklarar att för både praktikanter och nyanställda är viktiga egenskaper självständighet och en nyfikenhet för de arbetsuppgifter som tilldelas en.
— Allt detta uppfyller Liam med råge. Vi känner ju till varandra sedan tidigare, och att nu ha fått möjlighet att se hans färdigheter här på kontoret stärker bilden av detta.

Liam bekräftar Sofie bild och förklarar att han trivs väldigt bra inom finanssektorn.
— Jag kan definitivt tänkta mig ett jobb inom banken när studierna är klar. Praktiken har öppnat upp ögonen för de olika roller och utvecklingsmöjligheter som finns vilket är något som definitivt tilltalar mig.

Kontakt

Lena E Burman

Kommunikatör|Communications Officer

+46 (0)10-1428449


Sidan uppdaterades 2025-06-03