Hur påverkar samtiden besöksnäringen?
Jag får ofta frågan om besöksnäringen har ”återhämtat sig” efter pandemin. Covid-19 svepte in som en osynlig storm och ställde inte bara in resor och evenemang – den satte hela besöksnäringen i gungning. Men mitt i kaoset fick vi också syn på något viktigt: turism handlar inte bara om flöden och bokningssystem. Det handlar om människor, relationer och om förmågan att ställa om när samtiden inte utvecklas som vi önskar.
Tillväxtanalys visar i en färsk rapport att flexibla företag med flera ben att stå på klarade sig bäst under pandemin. Digitalisering, hållbarhet och lokala samarbeten blev räddningsplankor. Men problemen är långt ifrån lösta. Personalbristen är påtaglig, och stödsystemen vi lutade oss mot visade sig ofta vara byggda för helt andra typer av verksamheter. En lärdom vi inte får släppa taget om.
Och så har vi den där eviga utmaningen med siffror, analys och statistik. Om vi ska möta framtidens kriser – vare sig de handlar om nya virus, extremväder eller geopolitiska svängningar – behöver vi bättre beslutsunderlag. Då är det glädjande att många tillskyndande finansiärer visar att ETOURs forskning är viktig. Vi ser också att den offentliga statistiken i Sverige blir alltmer tillgänglig, även om mycket fortfarande kan bli ännu bättre.
Kriserna har knappast tagit paus. Tvärtom. Vi har gått från en global hälsokris till ett världsläge där krig, inflation och en accelererande klimatkris påverkar vårt sätt att resa – och ibland om vi reser alls. Säkerhet, ekonomi och klimatavtryck har blivit en del av turistens vardag. Vi ser hur krig i vår närhet förändrar resmönster, hur flygpriser fluktuerar, och hur resenärer söker sig till tryggare och mer stabila destinationer.
Vi står alltså inför en omställning som inte är temporär. Pandemin blev en kraftfull påminnelse om sårbarheten i en globaliserad bransch, men den var också ett startskott för nya samtal om vad vi värderar när vi reser. Och mitt i detta finns också en möjlighet: att tillsammans utveckla en turism som är mer lokal, mer hållbar och mer motståndskraftig.
För kanske är det så att vi inte bara ska "återhämta oss" efter pandemin – utan faktiskt ta chansen att komma framåt.
Trevlig sommar!
Robert Pettersson
Verksamhetsledare, ETOUR