Projekt viktiga för svensk turismutveckling
Turismens omsättning i Sverige har ökat det senaste decenniet samtidigt som flera företag ser lönsamhet som en stor utmaning. Offentlig finansiering i projektform har varit en pådrivande kraft för regional utveckling under senare år och många av projekten har haft turistiska förtecken.
Den offentliga finansieringen, europeisk och nationell såväl som regional, syftar till att stärka svensk konkurrenskraft. Lokala och regionala strategidokument, till exempel regionala utvecklingsstrategier (RUS) och strategier för smart specialisering (S3), innehåller ofta turistiska ambitioner och dokumenten har fått en alltmer central roll för att prioritera vilka områden där offentligfinansierade projekt ska genomföras.
Genomgång - 17 000 projekt
På ETOUR pågår just nu en sammanställning av samtliga EU- och nationellt finansierade projekt under de senaste tio åren. Det är många projekt att gå igenom, mer än 17.000 stycken! Av de totalt 35 miljarder som cirkulerat i systemet har omkring fyra miljarder, eller 15 procent, gått till turismrelaterade projekt. I turismintensiva regioner är andelen ännu högre, där Jämtland Härjedalen sticker ut med störst andel i landet.
En sammanställning av projektens inriktning visar att destinationsutveckling varit dominerande, men att också utveckling av natur- och kulturresurser är vanligt förekommande.
Utmaningar i systemet
Projekten har betytt mycket för många destinationer. Men det hundratal intervjuer som gjorts med turismens företrädare visar också på utmaningar i systemet. Ofta handlar det om otydliga förutsättningar och kort framförhållning. Projekt rymmer per definition aktiviteter under en begränsad tid. Samtidigt finns inte alltid resurser för att bedriva basverksamheten som riskerar få stå tillbaka för sådant som går finansiera via projekt. En liknande utmaning syns inom forskningen.
Turismens effekter
Projekten följs upp med indikatorer kring tillväxt, sysselsättning och startade företag. Men när man studerar turismens effekter framkommer en bild där effekter återfinns bortom de vanliga indikatorerna. Turismen kan konstateras vara platsutvecklande och samhällsbärande med positiva effekter på inflyttning, varumärke, identitet, integration och så vidare.
Det är därför motiverat att samhällets resurser fortsatt används för att stimulera turismprojekt. Men kanske bör man försöka styra mot mer långsiktiga satsningar, eller rentav stötta turismens aktörer med större del fast basfinansiering.
Således; en större basfinansiering är önskvärd. Det gäller för såväl turismutveckling som forskning.
/Robert Pettersson, centrumledare ETOUR