Twilight‑sagan fortsätter

Fre 25 sep 2020 10:37

En av många efterlängtad bok har nyligen släppts i den populära vampyrserien Twilight. Det är 10 år sedan sist och i samband med bokutgivningen återupptar Maria Lexhagen och Christine Lundberg sin uppmärksammade forskning om populärkulturfenomenet och turismen som genererats kring Twilight-kulturen.

Foto: Christine Lundberg

Vampyrlitteraturen har växt fram som en populär genre under 2000-talet. Twilight – en av de mest populära serierna, som sedan släpptes på film, har tidigare engagerat turismforskarna vid ETOUR. Forskningen har fokuserat på populärkulturturism som fenomen, däribland fansens resande, gemenskap och användning av sociala medier samt marknadsföring och utveckling kopplat till böckernas och filmernas destinationer, som till exempel samhället Forks i delstaten Washington.

Resultaten har uppmärksammats i olika medier och även resulterat i boken ”I populärkulturturismens fotspår – Twilight + Vacation = Twication©”. Men hur ser det ut i dag, är intresset lika stort som tidigare? Det är något som forskarna Maria Lexhagen och Christine Lundberg vill ta reda på. De har sedan tidigare märkt ett enormt sug hos fansen efter mer material i bokserien, som har kantats av ett läckt bokmanus och andra intriger.

– När författaren Stephenie Meyer till slut meddelade att det skulle komma ytterligare en bok ville vi göra en uppföljning på vår tidigare forskning. Vi vill återigen intervjua olika aktörer i Forks och ta reda på vad de förväntar sig. Kommer fansen tillbaka? Och hur har det sett ut de senaste åren? Det är några av frågorna vi vill få svar på, säger Maria Lexhagen, docent i turismvetenskap vid Mittuniversitetet.

Enligt forskarna har Forks ett starkt intresse av att förvalta uppmärksamheten bland Twilight-seriens fans. Det finns även flera gemensamma kopplingar mellan arbetet med Twilight-turismen i Forks och författarens egna marknadsföringskanaler. Lissy Andros, som arbetar vid Forks handelskammare, kommer därför att intervjuas som en del av uppföljningen.

– Vår förhoppning är att vi ska kunna teckna en livsberättelse över Twilight-turismen i Forks, som även förklarar på vilket sätt destinationen fortfarande är relevant för fansen. Forks är till exempel annorlunda jämfört med många andra populärkulturdestinationer eftersom turisterna har fortsatt åka dit i relativt stor omfattning även om inga nya böcker eller filmer släppts på länge, säger Maria Lexhagen.

Samhället Forks i delstaten Washington – ett populärt resmål bland Twilight-fansen. Foto: Tami Freed/Mostphotos.

Forskarna vill till en början fokusera på vad som händer i Forks som destination, men hoppas även kunna följa upp engagemanget bland fansen. Maria Lexhagen har nyligen medverkat på en digital Twilight-festival och konstaterar att fansen som under tidigt 2000-tal var unga, men som fortfarande är fans, har utökats med en yngre generation som precis upptäckt böckerna och filmerna. Intresset för grundberättelsen finns kvar och öppnar upp för nya frågeställningar.

– Det är roligt att efter ett decennium få följa upp vår forskningsstudie. Det är en fantastisk möjlighet att få en djupare förståelse över en längre tidsperiod, och vi får även möjlighet att samla alla intryck och reflektioner till skillnad från när man är mitt uppe i det mest intensiva skedet av ett populärkulturellt fenomen som skapar turism, avslutar Maria Lexhagen.

Sidan uppdaterades 2020-09-25