Ny professor installerad på ETOUR

Ons 19 okt 2022 09:56

Maria Lexhagen, ny professor i turismvetenskap, installerades vid Mittuniversitetet Akademiska högtid 2022. Nu kan du se hennes installationsföreläsning.

Ny profrssor i blå, glansig långklänning står på scenen under Akademiska högtiden

Maria Lexhagens forskning fokuserar på digitaliseringen inom turism från ett marknadsförings-, destinations- och konsumentperspektiv.

Turism i populärkulturens spår

Hur påverkar populärkulturen vårt resande? Och hur påverkas turismen av ny, digital utveckling? Det är några av de frågor som Maria Lexhagen, professor i turismvetenskap vid ETOUR, berättade om under sin installationsföreläsning vid Akademisk högtid.

Föreläsningen handlar om hur värde skapas för turister och besökare och om destinationers och företags kunskap om besökaren. Maria Lexhagen berättar också om resande och turism som skapas av människors intresse för populärkulturella fenomen såsom film, litteratur och musik. Dessutom ger hon några exempel på hur nya vetenskapliga metoder kan användas för att ge kunskap om turisters hållbara beteende och hur olika typer av turism påverkas av ny digital utveckling.

Se Maria Lexhagens installationsföreläsning

Läs mer om Maria Lexhagen