En nordisk turismplan i väntan på nästa svenska turismstrategi
LEDARE AV ROBERT PETTERSSON, VERKSAMHETSLEDARE ETOUR. När jag kom hem från årets nordiska turismforskningskonferens i Danmark, infann sig frågan om det finns en nordisk kontext inte bara för turismforskning utan också för turismutveckling.
I teorin borde svaret vara den plan för turism som Nordiska ministerrådet (Nordic Tourism Plan 2025-2030) presenterade tidigare i år. I ett svenskt perspektiv blir frågan om strategisk turismutveckling särskilt relevant med hänsyn till att den svenska nationella turismstrategin har dragits tillbaka.
Så, vad säger den nordiska planen för turism? Det övergripande syftet för planen är att stärka nordiskt samarbete inom turism samt att stödja och möjliggöra tillväxt inom turistnäringen i Norden. Så långt är allt väl, men det slås vidare fast att planen ska komplettera och samordna de nationella turiststrategierna. Redan här finns alltså en svensk utmaning med hänsyn till avsaknaden av just en svensk nationell turismstrategi.
Den nordiska planen rör sig på en ganska generell och politisk nivå. Flera utmaningar adresseras i planen såsom att nå nationella och internationella miljömål, tillvarata möjligheter inom digital utveckling och möta geopolitiska utmaningar. Vägen till stärkt turism i Norden sägs främst handla om stärkt samverkan, att dela kunskap och data (bland annat genom stärkt forskning), skapa bättre förutsättningar för turistbranschen, främja digitalisering och stärka infrastruktur.
Innehållet i planen får sägas vara logiskt och välformulerat. HUR planen ska implementeras och Nordens turistiska positionering ska ske, får vi tills vidare läsa mellan raderna. Tydligen ska det ha tillsats en arbetsgrupp för nordisk turism med ansvar för samordning och uppföljning av planen. Vi sätter vårt hopp till den gruppen även jag inte hittat någon mer information om gruppens nuvarande status.
Som utomstående betraktare, anser jag att initiativet till en nordisk turismplan är bra, men innehållet blir ganska intetsägande. Ingen av mina nordiska forskarkollegor som jag träffade i Danmark hade heller hört talas om initiativet. Man ska vidare ha i åtanke, att nordisk samverkan måste förhålla sig till den konkurrenssituation som finns mellan länderna. Kanske vore trots allt en svensk nationell strategi lättare att förhålla sig till för aktörer inom branschen.
/ Robert Pettersson, verksamhetsledare på ETOUR

Kontakt