Nationellt vintersportcentrum rankas som landets främsta

Mån 12 dec 2016 10:43

Mittuniversitetet och Nationellt vintersportcentrum är landets främsta lärosäte vad gäller forskning inom idrottsvetenskap. Det visar en ny global ranking av universitet och institutioner med forskning inom området.

Gamla bildbanksbilder

ShanghaiRanking är en oberoende organisation för rankningar av lärosäten över hela världen. De anses som en av de mest inflytelserika rankingorganisationerna och har nyligen genomfört en forskningsrankning av lärosäten som har idrottsvetenskapliga avdelningar eller enheter.

Det är första gången som den här typen av en global ranking genomförs inom just det här vetenskapliga området. Bland de svenska lärosätena placerar sig Mittuniversitetet med Nationellt vintersportcentrum bäst, tillsammans med Gymnastik och idrottshögskolan, GIH, där båda ges en placering bland de 51 – 100 bästa i världen.

– Det är ett kvitto på att det som byggts upp runt idrottsforskningen vid Mittuniversitetet och NVC håller internationellt högsta nivå. Det är resultatet av en långsiktig strategisk satsning som började med professor Bengt Saltins ankomst till universitetet. Det arvet har sedan förvaltats och utvecklats vidare av professor H-C Holmberg och har lett till ett högt anseende, säger Sture Espwall, avdelningschef.

Svenska lärosätens placering på rankinglistan
Mittuniversitetet och GIH - 51-100
Göteborgs universitet - 101-150
Högskolan i Halmstad - 201-300
Karolinska Institutet - 201-300

I rankningen ingår drygt 360 olika lärosäten över hela världen. Rankingen mäter olika parametrar som ska fånga in forskningen på området. Det handlar bland annat om kvalitet, forskningens genomslag och internationella forskningssamarbeten som vägs samman i bedömningen.

Topplaceringen i rankingen går till Deakin University i Australien. Ett universitet som för närvarande har en gästforskare vid Nationellt vintersportcentrum.

Läs mer om rankingen här.

Sidan uppdaterades 2022-07-13