Sensorstester ska ge fler medaljer

Fre 02 feb 2018 15:57

Genom avancerade sensortester kan forskarna mäta exakt var på en bana en skidåkare tappar eller ökar i fart. På så sätt kan prestationerna analyseras och träningarna utvecklas. Målet är fler medaljer under VM.

test av sensorer

Vid skjutvallen på Östersunds Skidstadion tar Emma Höglund och Nicolina Lindqvist på sig skidorna och gör sig redo. De ska åka tre korta varv och skjuta tre gånger vardera, två liggande och ett stående. Hela tiden ska deras framfart mätas.

När Emma Höglund tar upp geväret visar hon var den svarta lilla sensorn med blått blinkade ljus är fäst med silvertejp. Den är fäst på axelremmen, och när geväret sitter på ryggen ser man knappt den lilla manicken på axeln. Båda tjejerna läser på skiduniversitetet med inriktning skidskytte och de har gått med på att vara testpersoner när sensorerna ska testas.

– Det är kul att vara med på det här, konstaterar Emma innan de åker ut på sitt första varv.

Nicolina Lindqvist och Emma Höglund åker i väg för att testa sensorerna.

Tjejerna skejtar snabbt i väg mot den första backen. Sensorerna de har fastmonterade på gevären gör att forskarteamet kan följa dem i realtid när de försvinner ur synhåll.

Ett sätt att vidareutveckla träningen

I dag är syftet främst att se om det blir sämre kvalitet på gps-systemet när Emma Höglund och Nicolina Lindqvist åker i skogspartier, men i ett längre perspektiv kan datan insamlad från sensorerna göra att deras tränare kan utvärdera deras prestationer på ett helt nytt sätt. Var i banan åker de snabbast, var tappar de fart? Var åker de bästa åkarna snabbare än de andra och hur kan man anpassa träningen för att utjämna skillnaderna?

Medan Emma och Nicolina befinner sig ute i banan går forskarteamet runt på skjutvallen för att hålla värmen uppe. De har filmat när tjejerna drog i väg och nu väntar de på att de ska göra första varvet. Matej Supej, professor vid Ljubljanas Universitet och case manager i det här forskningsprojektet, drar mössan längre ned över öronen medan han väntar.

– Huvudidén är att det här ska kunna vara en hjälp på elitnivå att anpassa träningarna, säger han.

Matej Supej, case manager.

Att mäta skidåkarna med sensorer ingår i projektet ”Internet of Sports” som finansieras av Mittuniversitetet i samarbete med Östersunds kommun och EU:s regionalfond. Initiativet till ”Internet of Sports" kommer från HC Holmberg, professor vid Nationellt Vintersportcentrum, och syftet är att utveckla innovativ sportteknologi med kommersiell potential.

Kan användas av motionärer

Om tekniken med sensorer är något skidåkarnas tränare efterfrågar och kommer ha användning av, och om tekniken medför bättre prestationer av elitåkarna i VM, ser forskarna en stor potential i att släppa tekniken på marknaden.

– I dag är många motionsidrottare prylnördar och de ser upp till eliten och vill ha samma saker som dem. Det motiverar människor att röra på sig och det ser vi som något bra, säger Matej Supej.

Förutom skidskyttar så har sensorerna även testats på längdåkare och alpinåkare. På de alpina åkarna har forskarna bland annat mätt hastigheten från port till port, på så sätt kan de se exakt på vilken plats åkaren tappar energi.

Förutom Matej Supej ingår även en nyanställd prestationsingenjör från Italien, forskare från Schweiz och Marko Laaksonen, docent vid Nationellt Vintersportcentrum. Projektet ”Internet of Sports” avslutas 2020 och ska då ha etablerats i Åre och Östersund.

Emma Höglund skjuter stående.

Projektteamet

Sidan uppdaterades 2018-05-02