NVC-logotyp

Nationellt vintersportcentrum rankas högt internationellt

Ons 26 sep 2018 13:58

Nationellt vintersportcentrum (NVC) vid Mittuniversitetet rankas bland världens 100 bästa lärosäten inom ämnet idrottsvetenskap (Sport Science) av den prestigefyllda Shanghai Ranking.

Nationellt vintersportcentrum

Den 21 september släppte Academic Ranking of World Universities, också känt som Shanghai Ranking, listan över världens främsta universitet och avdelningar inom idrottsvenskap 2018. NVC vid Mittuniversitetet rankades bland de 51-100 bästa i världen tillsammans med tre andra svenska lärosäten (Karolinska institutet, GIH och Göteborgs universitet).

– Det är fantastiskt att Nationellt vintersportcentrum med en så relativt liten skara forskare kan nå så högt på denna ranking. Det är ett kvitto på att vi verkligen har världsledande forskning inom idrott vid NVC och Mittuniversitetet, säger Kerry McGawley, centrumledare vid Nationellt vintersportcentrum.

Nationellt vintersportcentrum har varit med på listan tidigare år och bibehåller sin plats på listan som omfattar de 300 bästa av alla undersökta lärosäten i världen.

– Det är stenhård konkurrens eftersom vi jämförs med alla universitet som bedriver idrottsvetenskaplig forskning och publicerar i internationella vetenskapliga tidskrifter. Det här är verkligen stort, säger Sture Espwall, chef för avdelningen för hälsovetenskap.

Academic Ranking of World Universities är en fristående organisation som rankar universitet internationellt. Det startades av Shanghai Jiao Tong University, med ursprungligt syfte att se hur kinesiska universitet stod sig i världen. Kriterierna är vetenskaplig publicering, forskningskvalitet och internationellt samarbete. Forskningskvalitet väger tyngst med totalt 70% av totalpoängen.

Länk till hela listan: ShanghaiRanking’s Global Ranking of Sport Science Schools and Departments 2018, här finns även kriterierna mer utförligt beskrivna.

Sidan uppdaterades 2019-12-09