Halvtidskoll i butikens friskvårdssatsning

Tis 07 dec 2021 10:26

Under fyra dagar i slutet av november testades ett hundratal anställda vid ICA Maxi hos Nationellt vintersportcentrum (NVC) på Campus Östersund. Det var halvtidsuppföljning i friskvårdssatsningen.

Bildkollage med Daniel Faxing och personal från butiken som sitter på testcyklar.
Butikschefen Daniel och de anställda Joel, Saga och Martin gör konditionstest på testcyklar. Foto: Pelle Fredriksson och Emelie Nyström.

Butikschefen Daniel Faxing som ligger bakom satsningen är nöjd, han konstaterar att personalen har ökat användningen av friskvårdstimmar med 30 procent. De anställda har till stor del reagerat positivt på det hela.

– Reaktionerna har varit blandade men mest är känslan att det har peppat folk på att komma igång eller träna mer, några har såklart tyckt att det varit lite skrämmande med test och en viss oro om man har förbättrat sig har funnits inför "halvtidstestet", säger Daniel.

– Min upplevelse är att det efter testerna blir mycket surr kring hälsa och träning och folk blir taggade sen går tiden och man får kämpa med att behålla fokuset. Vi ska försöka få till några gemensamma aktiviteter för att hålla uppe fokuset, bara nu pandemin håller sig i skinnet, fortsätter Daniel.

Det var fyra testledare som genomförde alla tester i fyra olika labb på NVC, Emelie Nyström ledde hela testomgången.

– Varje deltagare satte upp egna personliga mål från testet i våras fram till nu. Många har lyckats bra med att uppnå sina mål och blivit mer fysiskt aktiva. Något som är värt att nämna är att flera deltagare även satte mål kopplade till bättre mental hälsa och välmående, med mindre fokus på fysiska hälsomål. De har lyckats bra med att uppnå sina mål och har uppnått positiva förändringar såsom minskad stress, bättre sömn samt mer hälsosam syn på träning och kost, säger Emelie.

Friskvårdssatsningen fortsätter och detta halvtidstest genomfördes ett halvår efter det inledande testet.

– Det sista testet blir till våren 2022. Fram till dess är planen att vi ska ordna inspirationsträffar med personalen och tillsammans prata om vad som krävs för att få till mer träning och rörelse i vardagen. Vi vill lyfta fram olika hinder och svårigheter som finns, och hur dessa kan hanteras för att uppnå en mer fysiskt aktiv och hälsosam livsstil, säger Emelie.

Hur har det då gått för butikschefen själv?

– Min egen träning har gått helt okej, jag har nått de målsättningar jag satte upp i våras men nu är det dags att tagga till igen och se till att få ett fint resultat på vårens test, säger Daniel Faxing.

– Som avslutning kan jag bara säga att det känns otroligt när man möter kollegor som gjort en positiv förflyttning, det lyser verkligen om dem! säger Daniel.

Kolla in de olika tester som NVC erbjuder:
miun.se/nvc-tester

Sidan uppdaterades 2023-04-18