RCR‑forskare bakom internationell rapport

Ons 28 sep 2022 15:27

På den internationella demokratidagen, den 15 september, släppte Bertelsmann Stiftung sin tionde utgåva av "Sustainable Governance Indicators", den mest omfattande undersökningen av hållbar styrning inom OECD- och EU-länderna. Den svenska delen av undersökningen har genomförts av två forskare vid RCR.

Stiliserad världskarta där EU- och OECD-länderna är blå och övriga länder är grå.
Kartan visar länderna som ingår i undersökningen markerade i blått. Källa: www.sgi-network.org

Denna utgåva undersöker de två första åren av covid-19-pandemin och mäter tre övergripande områden – hållbar policy, stabil demokrati, och styrning. Sverige placerar sig i topp, följt av de andra nordiska länderna.

Evangelia Petridou och Jörgen Sparf, båda verksamma vid Mittuniversitetets risk- och krisforskningscentrum RCR, har genomfört den svenska studien och är huvudförfattare till den svenska landrapporten. Medförfattare är Sven Jochem vid Konstanz Universitet och Detlef Jahn på University of Greifswald.

Mer information om undersökningen, samt varje landrapport och alla kvantitativa data finns på www.sgi-network.org.

Sidan uppdaterades 2022-09-29