Interreg Aurora besökte Mittuniversitetet för första gången

Ons 17 jan 2024 17:53

Den 16 januari gjorde Interreg Aurora sitt första besök på Mittuniversitetet i Sundsvall. Syftet med detta besök var att få bättre inblick i universitetets pågående forskningssatsningar.

En man i ljus tröja står och presenterar för en publik
Prof. Mattias O'Nils, ledare för STC Forskningscenter presenterade forskningssatsningar för kommittéerna från Interreg Aurora.

Vid sitt besök på campus Sundsvall fick kommittéerna en kort genomgång av Mittuniversitetet av Prof. Jonas Harvard och Karin Nygård-Skalman. Därefter fick de korta presentationer av ett urval av olika forskningsprojekt relaterade till programmet. Först presenterade Prof. Harvard en förstudie om Air Herding där forskare undersöker möjligheten att valla renar med hjälp av drönare, vilka är fördelarna och vilka utmaningar måste lösas. Dr. Aamir Mahmood presenterade ENSURE 6G, ett nytt projekt finansierat av Interreg Aurora med målet att skapa datadrivna automationslösningar som möjliggörs av robust trådlös anslutning.

Efter presentationerna fick kommittén en guidad rundtur i labben på STC Research Center där forskare tog emot deltagarna för att berätta om sina pågående projekt. Dr. Irida Shallari presenterade Edgy – Embedded deep learning system for railways. Docent Jan Lundgren presenterade sin forskning om ljudanalys med AI som kan upptäcka allt från behov av maskinunderhåll till hjärtsjukdomar. Prof. Bengt Oelmann demonstrerade det trådlösa sensorlabbet där forskarna bland annat skördar energi för olika typer av sensorsystem. Slutligen visade Dr. Peng Cheng en 48 V-drivlina som kan bli ett mycket bättre alternativ för framtida elfordon när det gäller effektivitet, prestanda, säkerhet och kostnad.

Interreg Aurora är ett program inom Europeiska Unionen Interreg för gränsöverskridande samarbete. Programmet erbjuder stora möjligheter och möjliggör nytt och spännande gränsöverskridande samarbete i den nordligaste delen av Europa och Sápmi.

Interreg Aurora har två kommittéer, en för delområde Aurora och en för delområde Sápmi. Kommittéerna gör urvalet av projekt utifrån fördefinierade urvalskriterier. Organisationer från varje programpartnerland är representerade i kommittéerna.

Mer information om kommittéerna och ledamöterna.

Sidan uppdaterades 2024-03-21