Ny doktorand med hållbarhet i fokus

Ons 29 sep 2021 09:52

Från uppväxten i Uppsala via studier på Chalmers, stugvärdsarbete i fjällen och arbete inom fordonsindustrin går nu flyttlasset till Jämtland och doktorandtjänsten vid Sports Tech Research Centre.

Doktorand Louisa Swenne i fjällmiljö
Louisa Swenne, ny doktorand vid Sports Tech Research Centre.

Redan vid slutet av studierna i Teknisk design vid Chalmers väcktes tanken om att doktorera men Louisa valde att ta klivet ut i arbetslivet och började jobba inom fordonsindustrin på Volvo Trucks. Efter att ha jobbat tre år med produktutveckling av knappsatser i lastbilshytter och sneglat på tjänster norrut så stod stjärnorna rätt.

- När jag fick möjligheten att forska på sport- och friluftsprodukter i kombination med hållbarhet så var det inget svårt val. Jag ser fram emot att få fördjupa mina kunskaper och bidra med ny kunskap inom området. Men det är klart, det är en utmaning att ställa om från industrin och anpassa sig till universitetsvärlden igen, säger Louisa med glimten i ögat.

Vad forskar du om?

Jag medverkar i forskning- och samverkansprogrammet Mistra Sport & Outdoors som syftar till att skapa kunskap och lösningar för ökad hållbarhet inom idrott och friluftslivet.

Mitt fokus är produkter, att göra begagnade sport- och friluftsprodukter mer attraktiva både för säljare och köpare. Vi ska testa nya och gamla produkter i vårt materialprovningslabb för att se hur funktionen ändras över tid. För att få tillgång till produkter samverkar vi med olika företag. Det är redan några större företag på väg in vilket är kul! Det visar att det finns ett intresse för den här typen av frågor inom industrin. Sen ska vi även undersöka hur användare upplever nya och gamla produkter. Är det så att begagnade produkter är bättre än vad vi faktiskt upplever att de är?

Slutligen hoppas vi kunna utveckla en metod för hur man kan bedöma och kategorisera begagnade sport- och friluftsprodukter. Vi ser att fler och fler företag inom branschen börjar med ”refurbish”. De tar alltså tillbaka sina egna begagnade produkter för att tvätta och laga dem innan de bedömer, kategoriserar och säljer dem igen. Företagen bedömer och kategoriserar produkterna olika idag, att utveckla en standardiserad metod för detta skulle kunna underlätta och göra det enklare för fler företag att börja med refurbish.

Varför är det viktigt?

Det är tydligt att vi har begränsat med resurser och behöver ställa om till mer cirkulära affärsmodeller. Begagnatmarknaden för sport- och friluftsprodukter växer så det knakar och fler och fler företag börjar med initiativ så som refurbish. Omställningen inom det här området är redan på gång och kommer fortsatt att gå fort därför känns det viktigt att kunna bidra med kunskap.

Vad är hållbarhet inom utrustning för dig?

Produkter med hög kvalitet! Att man tar hand om dem och använder dem så länge och så mycket som möjligt, inget ska ligga och skräpa i garderoben.

Läs mer om forskning- och samverkansprogrammet Mistra Sport & Outdoors

Sidan uppdaterades 2021-09-30