Högre vindhastighet i vindtunneln

Tor 28 apr 2022 14:56

Vindtunneln på Sports Tech Research Centre byggs nu om för att kunna erbjuda ännu högre vindhastigheter. Med hjälp av rör som monteras framför fläkten koncentreras vinden på en mindre yta, vilket bidrar till hastighetsökningen. Det möjliggör för ännu mer verklighetstrogna simuleringar framöver.

Robin Bryntesson invigning vindtunnel

Vindtunneln, som även har andra klimatfunktioner såsom temperatur och fukt, har sedan starten varit ett populärt testlabb för forskare och företag. Med en unik kombination av de avancerade klimatfunktionerna, en enorm fläkt och ett av världens största löpband möjliggör den verklighetstrogen simulering i såväl forskning- som produktutvecklingssammanhang.

– Vi har redan nu hög kapacitet men det vi saknar för vissa användargrupper är att kunna generera högre vindhastighet till allt från fartsträckor vid längdskidåkning till hastighetsåkning på skridskor, berättar Mikael Bäckström, centrumledare för Sports Tech Research Centre.

Även inom den alpina sporten finns det ökade möjligheter att testa både fartställningar och material när vindhastigheten ökar.

– Vi vill testa alpina dräkters olika vindmotstånd där speciellt två saker är intressanta, dels vilken ställning som krävs för minsta vindmotstånd, dels själva utrustningen. Där tittar vi på dräktens funktion, luftgenomsläpp, passform, yta och konstruktion som sömmar och blixtlås, säger Mikael.

 

Från 60 till 457 kilometer i timmen

I nuläget går det att generera hastigheter upp till 60 kilometer i timmen. Det är lägre än de 60–70 kilometer i timmen som skidåkare når upp till när de står i fartställning. I alpina sammanhang är det inte heller ovanligt med hastigheter upp till 110–120 kilometer i timmen.

– Utifrån våra beräkningar ska vi kunna komma upp i 457 kilometer i timmen i vindtunneln, men vi vet inte förrän vi har testat i labbet. Vi har beställt långa rör med olika omkrets som sträcker sig mellan 100–160 centimeter. De olika rörstorlekarna kommer att generera olika vindhastigheter genom att ytan i vindtunneln spärras av och släpper ut en större del luft genom röret, där en mindre diameter genererar högre lufthastighet. Rören kommer att vara utbytbara och fästas med plattor inne i själva vindtunneln, berättar Mikael.

Förutom att applicera vindtunnelns nytta i sportvärlden, finns det potential att testa andra vindkänsliga objekt.

– Vi vill undersöka ytterligare användningsområden, till exempel vilka belastningar som uppstår när tält exponeras för hård blåst. Sedan vore det intressant att titta på hur flyg, drönare och olika typer av landbundna fordon reagerar. Det är många saker som kan göras om vi ökar vinden och därför är det viktigt för oss att kunna utöka verktygets kapacitet, avslutar Mikael.

Ombyggnation är inplanerad under våren och därefter kommer de olika testfaserna att inledas. Om några månader hoppas forskarna kunna utnyttja klimattunnelns nya kapacitet i olika projekt.

Läs mer om vindtunneln

Sidan uppdaterades 2022-04-28