”Vi kan bli först med att ha en svenskbyggd elektrifierad skolkärra i luften”

Tor 01 jun 2023 14:51

Projektet Green Wing, vars mål var att ta fram en ny energieffektiv vinge för elflygplan, blev en succé. Testflygningarna visar att vingen är mer effektiv än vad forskarna hoppats på.

Mikael Bäckström framför flygplan – Green Wing
Mikael Bäckström, professor i maskinteknik vid Sports Tech Research Centre.

Nu går man in i fas två, och hoppas kunna bygga ett helt eget flygplan.

– Det här är ju jätteroligt så klart. Framför allt är det här en utveckling som vi måste omfamna. Vi gick in i det här med tanken att vi har kapacitet att bidra till en grön omställning och nu har vi visat att vi har gjort det, säger Mikael Bäckström, professor i maskinteknik vid Mittuniversitetets Sports Techs Research Centre.

Green Wing startade som ett samverkansprojekt mellan bland andra Mittuniversitetet, Östersunds kommun, Blackwing och det större projektet Green Flyway för två år sedan och avslutades i slutet av april. Under Mikael Bäckströms ledning på Sports Tech Research Centre och genom företaget Blackwing togs en vinge i kolfiber fram som monterades på ett litet sportflygplan. Vingen förseddes med 31 sensorer som under testflygningarna har mätt allt från vibrationer till luftmotstånd och tryck. Testflygplanet drivs av en förbränningsmotor. Redan nu, innan all data har analyserats, visar det sig att flygplanet är mer energieffektivt än vad man räknat med.

– Vi flyger i dag för ungefär sex liter flygbränsle per timme, vanligtvis drar ett flygplan i samma storlek cirka 30 liter flygbränsle per timme, säger Mikael Bäckström.

Med en så låg bränsleförbrukning är en elektrifiering inom räckhåll, menar han. Översatt till ”elspråk” kan flygplanet flyga två timmar på 15 kWh med ett batteri på 150–160 kilo. Nu hoppas projektdeltagarna på finansiering som gör att de kan bygga ett helt eget litet elflygplan.

– Får vi pengarna så kan vi bygga flygplanet inom ett år, då kan vi bli först med att ha en svenskbyggd elektrifierad skolkärra i luften, säger Mikael Bäckström och förtydligar:

–  Vi konkurrerar inte med kommersiellt flyg, det här gäller ett tvåsitsigt skolflygplan.

Projektet finansieras av Energimyndigheten inom ramen för Fossilfritt flyg 2045. I projektet ingick även deltagare från Länsstyrelsen i Jämtlands län.

Läs mer om projektet Green Wing

Sidan uppdaterades 2023-11-06