Forskningsprojektet Augmented Sports spurtar mot mållinjen

Tor 14 sep 2023 11:16

Den 27 september avslutas forskningsprojektet Augmented Sports vid Sports Tech Research Centre med ett sammanfattande seminarium. Programpunkterna spänner från forskningsstudier till samverkan med företag, där bland annat Trangia, Klättermusen och Ergostone presenterar case från projektet.

Mikael Bäckström, centrumledare Sports Tech Research Centre
Mikael Bäckström, projektledare för Augmented Sports och centrumledare på Sports Tech Research Centre.

– Vi bjuder på ett fullspäckat program där vi vill visa upp både den nytta som projektet bidragit med för de företag som medverkat och såklart även den forskning som har utmynnat ur de senaste årens intensiva arbete, säger Mikael Bäckström, projektledare och centrumledare för Sports Tech Research Centre.

Forskningsprojektet har involverat över 60 företag av varierande storlek som fått ta del av forskarnas kunskaper och forskningscentrumets infrastruktur i form av labb och maskiner.

– Vi har nått våra samverkansmål med råge och har dessvärre inte kunnat tillgodose alla önskemål som kommit in till oss. Det visar att efterfrågan på den här typen av samarbeten är stort och att vi kan bidra till företagsutveckling.

Augmented Sports, med hela 14 delprojekt, innefattar allt från fysiska förutsättningar till prestation och utrustning inom sport och idrott. Forskningsprojektet har utmynnat i en mängd vetenskapliga artiklar, varav flera kommer att presenteras under seminariet. Forskarna som jobbat i projektet kommer bland annat att presentera studier kring ämnen som rättvisare förutsättningar inom parasport, huvudsäkerhet och klimatreglering av idrottskläder, berättar Mikael Bäckström.

– Vi öppnar även upp dörrarna till några av våra världsunika labb under den här dagen. Jag hoppas verkligen att alla som kan tar chansen att anmäla sig! Det kommer att bli en spännande eftermiddag, avslutar han.

Läs mer om Augmented Sports

Sidan uppdaterades 2023-11-14