Fredskalla förbättrar skolmiljön
Forskare från Mittuniversitetet förbättrar inomhusmiljön på Timrå Gymnasium med hjälp av murgröna, fredskalla och guldpalm. Projektet är en del av Mittuniversitetets samverkansavtal med Timrå kommun.
Redan på 80-talet kunde forskning från amerikanska myndigheten för luft- och rymdfart, NASA, visa att gröna växter förbättrar inomhusmiljö. Genom fotosyntes, luftfuktning och avlägsnande av luftburna partiklar renar växterna rum från ohälsosam luft.
Projektet DEVA – Design, Energi, Växter och Atrium påbörjades 2019 och ganska snart efter start planterades ett 20-tal växter i ett klassrum på Timrå gymnasium. För att förbättra inomhusmiljön jobbar man även med design och i klassrummet där växterna placerats pågår ett stort arbete med att bygga upp ett självvattningssystem på väggen. Systemet ska byggas i klassiskt mondrianmönster och både vattningsrännorna och klassrummets fönsterkarmar målas svarta, det sistnämnda för att få övergången mellan ute och inne att kännas mer naturlig.
— Vi jobbar med alla parametrar och försöker på så sätt öka naturkänslan. Vi ser att det här kan ge välbefinnande och ökad kreativitet. Det är befrämjande för utbildningsmiljön och skolan kan koppla ihop det med undervisningen i naturvetenskap, säger Lars-Åke Mikaelsson, universitetslektor vid institutionen för ekoteknik och hållbart byggande på Mittuniversitetet.
Lars-Åke Mikaelsson leder projektet tillsammans med Lena Lorentzon på institutionen för design. Parallellt med studien på Timrå Gymnasium har de även växtprojekt på gång på Technicus i Härnösand och i en skola i Lit i Östersunds kommun. DEVA pågår till slutet av april 2021, efter det hoppas forskarna att projektet ska leda till att fler kommuner och regioner tar efter idén kring hur man enkelt och kostnadseffektivt förbättrar inomhusmiljön i skola och offentlig miljö.