Call for papers – temanummer i Utbildningsvetenskapliga studier
Redaktionsrådet för rapportserien Utbildningsvetenskapliga studier bjuder in till att publicera i ett temanummer om Forskningscirklar. Det riktar sig framför allt till de som genomfört forskningscirklar inom ramen för ULF-projektet.
Tema forskningscirklar som form för samverkan och skolutveckling
Rapportserien Utbildningsvetenskapliga studier planerar ett temanummer kring erfarenheter av arbetet med genomförda forskningscirklar. Vi bjuder in forskare och praktiker som deltagit i forskningscirklar att bidra med färdiga manus.
Vi uppmuntrar samskrivande eftersom forskningscirklar förstås som en samverkansarena där praktiker och forskare tillsammans fördjupar frågor som vuxit fram ur verksamheternas behov och gemensamma intressen. Forskningscirkeln baseras på en cyklisk process där frågor från praktiken relateras till forskning, prövas i verksamheten och bearbetas gemensamt. Cirkeln kan därmed resultera i både kompetensutveckling och kunskapsbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Vi välkomnar bidrag som synliggör forskningscirklar som metod och process. Manus kan handla om initiering och förankring, genomförande och deltagande, samt vilket lärande och vilka praktiska effekter som uppstått för forskare och praktiker. Alla teman med relevans för utbildningspraktik är aktuella. Vi önskar även manus som på ett övergripande plan behandlar möjligheter och utmaningar med forskningscirkeln som redskap för lärande och kunskapsbildning.
Vi uppmuntrar samtliga att beakta frågor om beprövad erfarenhet och vetenskapligrund. För att skapa en sammanhållen struktur i temanumret bör alla manus dessutom behandla följande delar:
- Bakgrund Exempelvis: vem initierade cirkeln, vilken idé och vilket fokus låg till grund, när genomfördes cirkeln, vilka deltog och under vilka förutsättningar?
- Genomförande Exempelvis: vad hände i processen, hur lades arbetet upp, vilka aktiviteter präglade cirkeln?
- Reflektioner och lärdomar Exempelvis: vilka insikter växte fram, vad bidrog cirkeln med, vilka utmaningar och möjligheter identifierades?
Utgå från rapportseriens dokumentmall och författaranvisningar (se denna sida). Manus skrivs på svenska eller engelska, omfång cirka 3 000 ord, med referenser enligt APA 7. Bidrag granskas redaktionellt och kan komma att sakkunniggranskas.
Fullständiga manus skickas in senast 31 mars 2026. Publicering av temanumret är planerad till tidig höst 2026. Frågor skickas till redaktionsrådet, manus skickas via formuläret för inlämning av texter. Se hemsidan för aktuella kontaktuppgifter: https://www.miun.se/Forskning/publikationer/rapporter/utbildningsvetenskapliga-studier/