Eliten inom alpint och skidskytte träffas på NVC

Tor 20 sep 2018 14:04

Nationellt vintersportcentrum är ett nav för eliten inom skidåkning, här kan alpina åkare och skidskyttar stöta ihop när de kör testerna som ska visa om träningen ger förväntad effekt.

Dan-Axel gör maxtest på NVC

Jesper Ask tävlar i slalom och storslalom, hans mål den här säsongen är att slå sig in bland topp 30 i Europacupen så att han kan få bättre startnummer och möjlighet att avancera till Världscupen.

Jesper ger järnet på bandet. Foto: Pelle Fredriksson.

– Jag hatar att göra maxtester, jag ger en eloge till längdåkarna och skidskyttarna som tar ut sig helt, hela tiden, säger Jesper Ask.

När han säger det riktar han blicken mot Oskar Brandt också är inne hos NVC för att testa sig. Han är skidskytt, har tagit flera medaljer i SM och tävlar i Europacupen i skidskytte. Men han läser också till byggingenjör på Mittuniversitetet. Det är möjligt eftersom Mittuniversitetet är ett Riksidrottsuniversitet och kan hjälpa till med anpassad studiegång.

Oskar värmer upp inför maxtestet. Foto: Pelle Fredriksson.

– Det är suveränt här, vi har bra tränare och samarbetet mellan skola och träning funkar väldigt bra. Vi har tillgång till gymmet och rullbandet för träning och dessutom bor alla skidskyttar i Östersund, säger Oskar Brandt.

– Det funkar så bra eftersom lärarna förstår min situation, de flyttar tentor och jag får möjlighet att lämna in arbetsuppgifter senare. Alla lektioner spelas in så jag kan följa med även om jag är på träningsläger, fortsätter Oskar.

Dan-Axel Grahn tävlar i slalom och storslalom precis som Jesper, också som Jesper siktar han mot en topp 30 placering i Europacupen.

Dan-Axel tar maxtestet på stort allvar och vill verkligen slå sitt personbästa. Foto: Pelle Fredriksson
.

Det alla tre har gemensamt är att de studerar anpassad studiegång samtidigt som de tränar på elitnivå. Dan-Axel läser en kurs i Sociologi och ledarskap på Mittuniversitetet medan Jesper läser en distansutbildning på halvfart, ekonomisk juridisk utbildning med inriktning Lantmäteri, på Högskolan i Gävle.

Men det mest aktuella för Dan-Axel och Jesper för tillfället var att de skulle på ett nio dagar långt träningsläger i Saas-Fee, Schweiz med det svenska alpina Europacuplaget.

Skapad av Pelle Fredriksson

Sidan uppdaterades 2018-09-20