Stina Burke

Doktorand|Doctoral Student

  • Tjänstetitel: Doktorand
  • Akademisk titel: Teknologie magister
  • Annan titel: Legitimerad speciallärare med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling, Specialpedagog, legitimerad lärare förskoleklass- gymnasiet
  • Telefon arbete: +46 (0)10-1428387
  • E-postadress: stina.burke@miun.se
  • Besöksadress: Institutionen för utbildningsvetenskap (UTV)
  • Ort: Sundsvall

Vem är jag
„„ „„
\\ _==_ //
\\ {o o} //
\ ( : ) /
( : )
|| \\
|| ||
//__ //__


Jag är doktorand i pedagogik med ett forskningsfokus på social hållbarhet med fokus på lärarutbildningen för årskurs 1–6.

Min forskning
Min forskning undersöker hur lärarstudenter med exekutiva svårigheter eller/ och negativ emotionalitet kan stödjas genom generella och anpassade specialpedagogiska stödinsatser. Jag utforskar också hur ökad acceptans för olikheter och implementeringen av universell design för lärande kan skapa hållbara och inkluderande lärmiljöer. Målet är att stärka lärarstudenternas professionella utveckling och välbefinnande samt bidra till en hållbar arbetsmiljö.

Bakgrund

Bakgrund och erfarenhet
Med närmare 20 års erfarenhet från både Sverige och internationella sammanhang har jag arbetat med elever i alla åldrar, från förskoleklass till vuxenutbildning. Jag har haft varierade roller, inklusive klasslärare, ämneslärare och specialpedagog, samt arbetat med introduktion för nyanlända elever.

Mitt arbete har ofta kretsat kring tal och språk i en flerspråkig kontext, där jag handlett personal i att utveckla strategier för att möta elevers språkliga behov, särskilt i kombination med exekutiva svårigheter.

Jag har även drivit kommunövergripande skolutvecklingsprojekt med fokus på att förbättra kvaliteten i skolors elevdokumentation och att utveckla språkutvecklande arbetssätt. Dessa projekt har gett mig värdefull insikt i hur systematiskt utvecklingsarbete kan skapa hållbara och inkluderande lärmiljöer för både elever och lärare.

Genom hela min karriär har jag haft ett särskilt fokus på att skapa tillgängliga och inkluderande lärmiljöer, där alla elever får rätt stöd och möjlighet att utvecklas, oavsett språklig eller kulturell bakgrund.

Examina och legitimationer
Specialpedagogexamen
Postgraduate Diploma in Special Educational Needs
Speciallärarexamen med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling
Postgraduate Diploma in Special Needs Training with Specialization in Development of Language, Writing and Reading
Lärarexamen (för undervisning i naturorienterande ämnen i grundskolans tidigare år, med specialisering inom marinbiologi)
Degree of Bachelor of Education
Legitimationer och behörigheter
Legitimerad lärare i alla skolformer från förskoleklass till vuxenutbildning, med undantag för förskolan.
Behörigheter: Geografi, Engelska och Svenska som andraspråk.
Specialpedagogiskt stöd: inom språk-, skriv- och läsutveckling.

Forskningsområden

Mitt arbete rör specialpedagogik, social hållbarhet, pedagogiska utredningar och kritisk etnoGRAFI, med deltagarbaserade och arts based metoder som centrala delar av forskningsprocessen.
———
——-
Mitt arbete kombinerar specialpedagogik, deltagande forskning och konstnärliga metoder för att synliggöra hur tillgänglighet formas i mötet mellan individer, relationer och utbildningsstrukturer.

Inom ramen för min licentiat utvecklar jag en modell för pedagogiska utredningar som fokuserar på exekutiva och emotionella funktioner samt på hur strukturer och undervisningspraktiker påverkar studenters möjligheter att delta och lyckas. Arbetet består av en konceptuell analys av pedagogiska utredningars vetenskapliga grund, en metodologisk artikel som beskriver modellen och en pilotstudie där den prövas med ett mindre antal studenter.

Konstnärliga uttryck används i både datainsamling, analys och kommunikation, bland annat genom arts based metoder som kompletterar de specialpedagogiska och analytiska delarna av studien. Syftet är att synliggöra relationer, erfarenheter och kritiska ögonblick som annars riskerar att gå förlorade, och att genom satir belysa akademins normer och regler.

Jag använder genomgående etnoGRAFI och deltagarbaserade metoder för att skapa en forskningsprocess där studenters perspektiv och erfarenheter ges utrymme att forma analys och förståelse. Mitt arbete är förankrat i både tillgänglighetspedagogik och forskningsdesign, och jag samarbetar med olika professioner i utvecklingsinsatser som kopplar samman forskning, undervisning och praktik.

Forskning

Som doktorand i forskargruppen Kritiska perspektiv i utbildningsforskning (KUF) vid Mittuniversitetet utgår min forskning från kritisk pedagogik, deltagarorientering och social hållbarhet. Jag intresserar mig särskilt för frågor om inkludering, tillgänglighet och makt i lärarutbildningen, där jag kombinerar Universal Design for Learning, arts-based research och intersektionell analys. Mitt arbete syftar till att utmana normer och synliggöra möjligheter till förändring inom utbildningssystemet.

Denna avhandling undersöker lärarstudenters erfarenheter av strukturella och organisatoriska hinder inom lärarutbildningen, med särskilt fokus på studenter som upplever svårigheter kopplade till exekutiva funktioner och negativ emotionalitet, såsom stress, oro och överväldigande. Genom att rikta uppmärksamheten mot funktion i relation till utbildningens krav och strukturer, snarare än mot diagnoser, synliggörs variationer i hur dessa svårigheter yttrar sig i olika lärmiljöer.
Syftet är att undersöka hur lärarstudenter med exekutiva svårigheter och eller negativ emotionalitet upplever och hanterar lärarutbildningens krav, samt hur inkluderande och situationsanpassat stöd kan medutvecklas genom reflexiva, konstbaserade och etnografiska metoder. Detta syftar till att fördjupa förståelsen för studenternas behov och skapa nya möjligheter att utveckla tillgängliga och hållbara stödstrukturer.
Avhandlingen bygger på en etnografisk och deltagarorienterad forskningsdesign där individuella pedagogiska utredningar genomförs tillsammans med studenterna. Dessa inkluderar narrativa intervjuer, deltagande observationer och visuella uttryck som teckningar, kartläggningar och kollage. Visualisering och arts-based research (ABR) är integrerade delar av forskningsprocessen, inte som illustrationer utan som självständiga former för kunskapsbildning.
Begreppet ethnoGRAPHIC används för att markera denna konstbaserade och visuellt analyserande ansats. Teoretiskt tar studien sin utgångspunkt i kritisk pedagogik och Universal Design for Learning (UDL), i kombination med intersektionella och normkritiska perspektiv.
Begrepp från flera teoretiker används för att analysera hur akademiska normer och strukturer kan utestänga studenter vars erfarenheter och resurser inte passar in i rådande normer. Bakhtins idéer om dialogism och karneval används som både metaforer och metod för att utmana hierarkier och skapa utrymme för alternativa sätt att förstå, dela och gestalta kunskap. Studien vilar i ett transformativt paradigm där social hållbarhet, deltagande och situerad kunskap utgör centrala principer.
De förväntade resultaten omfattar en fördjupad förståelse för hur exekutiva och emotionella svårigheter påverkar lärarstudenters delaktighet och utveckling. Genom att utveckla ett systematiskt arbetssätt för pedagogiska utredningar inom högre utbildning, och genom att använda deltagarstyrda och konstnärliga metoder, erbjuder studien nya perspektiv och verktyg för att stärka tillgängligheten och rättvisan i lärarutbildningen och bidra till socialt hållbara utbildningsmiljöer.
Nyckelord: negativ emotionalitet, exekutiva funktioner, social hållbarhet, pedagogiska utredningar, Universal Design for Learning, tillgänglighet, lärarutbildning, konstbaserad forskning, reflexivitet

Övrigt

 

Jag deltar i den offentliga debatten i frågor som rör tillgänglighet, utbildningspolitik och social rättvisa. Aktuella texter:

Burke, S., & Hourani, H. (2025, april 16). Låt oss berätta varför vi demonstrerar, Johan. Aftonbladet. https://www.aftonbladet.se/debatt/a/zA1aEr/lat-oss-beratta-varfor-vi-demonstrerar-johan 

Burke, S., & Seifors, K., Lehtilä, R., & Olsson Jers, C. (2025). Skolministern har fel i kritik mot lyssneläsning. Svenska Dagbladet. https://www.svd.se/a/AvVAPr/skolministern-har-fel-i-kritik-mot-lyssnelasning-skriver-debattorer

 

„„            „„

\\  _==_ //

 \\ {o o} //

  \-( : )-/

     ( : )

     ||  \\

     ||   ||

    //_ //_

Sidan uppdaterades 2025-11-30