Christina Grandien
Universitetslektor|Senior Lecturer
- Tjänstetitel: Universitetslektor
- Akademisk titel: Universitetslektor
- Telefon arbete: +46 (0)10-1428765
- E-postadress: christina.grandien@miun.se
- Ort: Sundsvall
-
- Forskningscentra:
- DEMICOM
Forskningsområden
Christina Grandien forskar om institutionella och organisatoriska dimensioner av strategisk kommunikation. Hon har genomfört projekt om förändringsprocesser, politisk kommunikation, värdet av kommunikation och professionalisering av kommunikationsyrket.
Forskningsprojekt
Pågående
Avslutade
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
Doktorsavhandlingar, sammanläggningar
Kapitel i böcker, del av antologier
Konferensbidrag
Rapporter
Artiklar i tidskrifter
Arnesson, J. & Grandien, C. (2024). Behind-the-scenes of the parliament : Influencer genres and political authenticity on Swedish politicians’ YouTube channels. Convergence. The International Journal of Research into New Media Technologies,
Johansson, C. , Grandien, C. & Strandh, K. (2019). Roadmap for a communication maturity index for organizations—Theorizing, analyzing and developing communication value. Public Relations Review, vol. 45: 4
Falasca, K. , Dymek, M. & Grandien, C. (2019). Social media election campaigning : who is working for whom? A conceptual exploration of digital political labour. Contemporary Social Science, vol. 14: 1, ss. 89-101.
Grandien, C. (2017). Pulling together and tearing apart : The occupational branding of public relations and the management of tainted work. Public Relations Inquiry, vol. 6: 1, ss. 73-98.
Falasca, K. & Grandien, C. (2017). Where you lead we will follow : A longitudinal study of strategic political communication and inter-party relations in election campaigning. Journal of Public Affairs, vol. 17: 3
Grandien, C. & Johansson, C. (2016). Organizing and disorganizing strategic communication : Discursive institutional change in dynamics in two communication departments. International Journal of Strategic Communication, vol. 10: 4, ss. 332-351.
Strömbäck, J. , Grandien, C. & Falasca Larsson, K. (2013). Do Campaign Strategies and Tactics Matter? : Exploring Party Elite Perceptions of What Matters When Explaining Election Outcomes. Journal of Public Affairs, vol. 13: 1, ss. 41-52.
Grandien, C. & Johansson, C. (2011). Institutionalization of communication management in organizations – A theoretical framework. Corporate Communications. An International Journal, vol. 17: 2, ss. 209-227.
Grandien, C. (). Organizational and occupational commitments of communication practitioners : sectorial comparisons of the role of the employing organization. Journal of Communication Management,
Doktorsavhandlingar
Grandien, C. (2016). Strategic Communication Found in Translation : Practices, Practitioners and Perceptions. Diss. (Sammanläggning) Sundsvall : Mittuniversitetet, 2016 (Mid Sweden University doctoral thesis : 251)
Kapitel i böcker, del av antologier
Grandien, C. & Arnesson, J. (2024). A human behind the politics? : Personalisation and interactions in the comments sections of Swedish politicians’ YouTube channels. I Influencer politics : At the Intersection of Personal, Political,and Promotional. Walter de Gruyter. S. 87-104.
Grandien, C. & Johansson, C. (2024). Ledarskap och kommunikation för hållbar samhällsutveckling i norra Sverige. I Globala utmaningar – lokala lösningar : Forskning för en hållbar samhällsutveckling i norra Sverige. Sundsvall : Mittuniversitetet. S. 109-111.
Arnesson, J. & Grandien, C. (2022). Partiledarvloggar, polfluencers, och parasocialitetens betydelser för valet 2022. I Snabbtänkt 2.0 22 : reflektioner från valet 2022 av ledande forskare. Sundsvall : Mittuniversitetet (DEMICOM rapport). S. 43-.
Grandien, C. & Josef, P. (2021). Intresseorganisationer, metaorganisationer och kommunikation : röster och arenor för policyformering. I Organisationer och kommunikation. Lund : Studentlitteratur AB. S. 221-258.
Grandien, C. & Falasca, K. (2020). Under the influence of the influencers. I Stjärnspäckat : Reflektioner från amerikanska presidentvalet 2020 av ledande forskare. Sundsvall : Mittuniversitetet, Demicom (DEMICOM rapport). S. 32-.
Grandien, C. (2018). Under the influence : parasociala opinionsledare och valet. I Snabbtänkt : Reflektioner från valet 2018 av ledande forskare. Sundsvall : Mittuniversitetet (DEMICOM rapport). S. 122-.
Helgesson, E. & Grandien, C. (2015). On the borderlines of advocacy : Situational professional ethics in the identity construction of public relations consultants. I Communication Ethics in a Connected World: Research in Public Relations and Organisational Communication. Peter Lang Publishing Group. S. 215-233.
Fagerholm, A. , Grandien, C. & Lozanovski, J. (2009). Centerpartiets valkampanj 2006 : en fallstudie. I Väljarna, Partierna och Medierna : En Studie av Politisk Kommunikation i Valrörelsen 2006. Stockholm : SNS förlag. S. 89-123.
Christina, G. (2008). Kommunikatörernas roll och arbetssätt. I Kommunikation i förändringsprocesser. Malmö : Liber.
Konferensbidrag
Helgesson, E. , Grandien, C. , Jämtelid, K. , Elving, W. & Johansson, C. (2024). Climate communication in action. I The Art of Communication : Bridging the Future and Past of Strategic Communicationin a New Technological Ecosystem.
Bader, S. , Grandien, C. & Jaldemark, J. (2022). A tentative model for sustainable pedagogical digital competence development : Exploring networked learning in an educational development project. I Proceedings for the Thirteenth International Conference on Networked Learning 2022. Aalborg : . S. 1--7.
Falasca, K. , Dymek, M. & Grandien, C. (2017). Exploring Digital Political Labour : political public relations and the exploitation of social media engagement. Paper presented at the The International Communication Association's 67th Annual Conference, Interventions: Communication Research and Practice. San Diego, USA, 25-29 May 2017
Johansson, C. & Grandien, C. (2016). Communication for sustainable organizing. Paper presented at the VEC Conference and the 10th Annual UCCN Meeting, Mid Sweden University, 12-14 September, 2016, Östersund
Falasca, K. & Grandien, C. (2016). Leaders and followers - a longitudinal study of inter-party relations in election campaigning.. Paper presented at the International Communication Association's 66th Annual Conference, Communication through Power, Fukuoka, Japan - 9-13 June 2016.
Falasca, K. & Grandien, C. (2015). Where you lead we will follow : A longitudinal study of strategic political communication in election campaigning. Paper presented at the International Communication Association's 65th Annual Conference, Communication Across the Life Span, San Juan, Puerto Rico, 21-25 May 2015
Johansson, C. & Grandien, C. (2010). Leading change or living change? : Conceptualizing institutionalization of communication management in organizational change. Paper presented at the 12th Annual EUPRERA Congress, Communication in a Changing Society: Dynamics, Risks and Uncertainty. University of Jyväskylä, Finland, September 23-24, 2010
Nord, L. , Strömbäck, J. , Grandien, C. & Ottestig, A. T. (2006). When A Natural Disaster Becomes a Political Crisis. A Swedish Case Study. : Paper presented at the annual meeting of the International Communication Association, Dresden International Congress Centre, Dresden, Germany, Jun 16, 2006.
Manuskript
Falasca, K. & Grandien, C. Where you lead we will follow : A longitudinal study ofstrategic political communication and inter-partyrelations in election campaigning.
Rapporter
Johansson, C. , Helgesson, E. , Jämtelid, K. , Grandien, C. & Jeppsson, K. (2024). Kommunicera klimatstrategier. Sundsvall : Mid Sweden University (DEMICOM rapport 55).
Grandien, C. , Nord, L. & Strömbäck, J. (2005). Efter flodvågskatastrofen. : Svenska folkets åsikter om och förtroende för myndigheter, medier och politiker. Stockholm : Krisberedskapsmyndigheten (KBM:s temaserie 2005:4).