Christina Grewell
Doktorand|Doctoral Student
- Tjänstetitel: Doktorand
- Akademisk titel: Doktorand
- Annan titel: Universitetsadjunkt i Pedagogik
- Ansvarsområde: Forskning i pedagogik med inriktning fritidshem.
- Telefon arbete: +46 (0)10-1428120
- E-postadress: christina.grewell@miun.se
- Besöksadress: D-huset Campus Sundsvall
- Rumsnummer: D341
- Ort: Sundsvall
- Institutionen för utbildningsvetenskap (UTV)
-
Avdelning:
Doktorand i pedagogik
Forskarstudier 2018-2023. Grundanställning som universitetsadjunkt vid institutionen för utbildningsvetenskap i Sundsvall.
Bakgrund
Grundskollärare åk 1-7, Magisterexamen i pedagogik inom området skol- och kvalitetsutveckling.
Forskningsområden
Pedagogik, fritidshem, fysisk lärmiljö
Forskning
Pedagogiska möjligheter och begränsningar i relation till fritidshemmets lokaler och fysiska lärmiljö.
Undervisning
Ägnar för närvarande huvuddelen av min tid till forskning i kombination med viss begränsad undervisning. Har tidigare undervisat och varit kursansvarig i flera av lärarprogrammen samt i fristående kurser.
Forskningsprojekt
Avslutade
Möjligheter och begränsningar i relation till fritidshemmets lokaler och fysiska lärmiljö
Publikationer
Kapitel i böcker, del av antologier
Grewell, C. (2022). Hur är elever delaktiga i, och har inflytande på, fritidshemmets fysiska lärmiljö?. I Barn i fritidshem. Stockholm : Liber. S. 61-75.
Grewell, C. & Boström, L. (2020). Fritidshemmet lokaler och materiella resurser i relation till verksamhetens kvalitet. I Betänkande av Utredningen om fritidshem och pedagogisk omsorg : Stärkt kvalitet och likvärdighet i fritidshem och pedagogisk omsorg. Stockholm : Norstedts Juridik AB (SOU 2020:34). S. 493-516.
Konferensbidrag
Grewell, C. (2021). Children’s perspectives on premises and material resources in Swedish School-Age Educare Centres. I Educare, after-school programs and civically engaged students.
Grewell, C. (2020). Pedagogical quality in School-Age Educare Centres in relation to their premises and material learning environments. I NERA 2020 Rethinking the futures of education in the Nordic countries.