Christina Grewell
Universitetsadjunkt|Lecturer
- Tjänstetitel: Universitetsadjunkt
- Akademisk titel: Doktorand
- Telefon arbete: +46 (0)10-1428120
- E-postadress: christina.grewell@miun.se
- Besöksadress: D-huset Campus Sundsvall
- Rumsnummer: D341
- Ort: Sundsvall
-
- Anställd inom ämnet:
- Pedagogik
-
- Avdelning:
- Institutionen för utbildningsvetenskap (UTV)
Universitetsadjunkt, doktorand i pedagogik
Forskarstudier HT2018 - VT2025.
Bakgrund
Grundskollärare åk 1-7, Magisterexamen i pedagogik.
Forskningsområden
Pedagogik, fysisk lärmiljö i fritidshem
Forskning
Doktorandprojekt om fritidshemmets fysiska lärmiljö.
TIV: Internationellt forskningsnätverk om didaktik i fritidshem
Undervisning
Har tidigare undervisat inom flertalet lärarprogram.
Är tillbaka i undervisning VT 2025 med huvudsakligt fokus inom programmet för grundlärare med inriktning fritidshem.
Forskningsprojekt
Pågående
Möjligheter och begränsningar i relation till fritidshemmets lokaler och fysiska lärmiljö
Publikationer
Kapitel i böcker, del av antologier
Konferensbidrag
Kapitel i böcker, del av antologier
Grewell, C. (2022). Hur är elever delaktiga i, och har inflytande på, fritidshemmets fysiska lärmiljö?. I Barn i fritidshem. Stockholm : Liber. S. 61-75.
Grewell, C. & Boström, L. (2020). Fritidshemmet lokaler och materiella resurser i relation till verksamhetens kvalitet. I Betänkande av Utredningen om fritidshem och pedagogisk omsorg : Stärkt kvalitet och likvärdighet i fritidshem och pedagogisk omsorg. Stockholm : Norstedts Juridik AB (SOU 2020:34). S. 493-516.
Konferensbidrag
Grewell, C. & Haglund, B. (2023). Childrens’ and Staffs perspectives on premises in Swedish school-age educare centres. Paper presented at the Extended Education conference 2023, “Between School and Recreation – Quality in Extended Education”, Bern University of Teacher Education, Bern, Switzerland, September 6th–9th, 2023
Grewell, C. (2021). Children’s perspectives on premises and material resources in Swedish School-Age Educare Centres. I Educare, after-school programs and civically engaged students.
Grewell, C. (2020). Pedagogical quality in School-Age Educare Centres in relation to their premises and material learning environments. I NERA 2020 Rethinking the futures of education in the Nordic countries.