Lukas Ljungcrantz

Doktorand|Doctoral Student

Bakgrund

Musikgymnasium i Södertälje. Lärarutbildning (Åk 7–9) på Linköpings universitet med avslutad kandidatexamen i Historia. Examensarbete om avkriminaliseringen av homosexualitet kopplat till maskulinitetsnormer. Förskollärarutbildning med examensarbete om könsnormer i förskolan. Magisterexamen i pedagogiskt arbete med fokus på avdelningsövergångar och barns kontinuerliga lärande. Jag har ett decennium yrkeserfarenhet i förskolan.

Forskningsområden

Artificiell intelligens i förskolan

Undervisning

PE086G - Artificiell intelligens: Teorier och tillämpningar för utbildning och arbetsliv, 7, 5 hp, Pedagogik GR (A)
PE184G - Utbildningsvetenskaplig kärna IV samt självständigt arbete, Pedagogik GR (C)
PE204G - Kollegialt lärande, Pedagogik GR (A)

Övrigt

2024-

- Forskarskolan GRADEresearch (Forskarutbildning inom digitalisering i skolan)
- Forskargruppen Higher Education and E-Learning (HEEL)
- Utvecklingsprojektet FAITH (Frontlinjetillämpning av AI och teknikstött lärande för Transformering av Högre utbildning)

Publikationer

Konferensbidrag

Ljungcrantz, L., Mozelius, P., & Jaldemark, J. (2025). Play-Doh Without Pixels: Artificial Intelligence in Swedish Preschool Teacher Education Programmes. In INTED2025 Proceedings (pp. 451-458).

Extra kontaktinformation

Researchgate

ORCID

Urval av intressen:

Barns perspektiv och välbefinnande, historiska och sociala konstruktioner av identitet, praktiska implikationer av pedagogiska beslut, AI-etik i utbildningskontext, digitalisering i förskolan, systematiskt kvalitetsarbete i förskolan, kollegialt lärande 

Sidan uppdaterades 2025-05-07