Lukas Ljungcrantz
Doktorand|Doctoral Student
- Tjänstetitel: Doktorand
- Akademisk titel: Doktorand
- Annan titel: Doktorand i Pedagogik
- Telefon arbete: +46 (0)10-1428907
- E-postadress: lukas.ljungcrantz@miun.se
- Besöksadress: Holmgatan 10
- Rumsnummer: D317
- Ort: Sundsvall
-
- Anställd inom ämnet:
- Pedagogik
-
- Avdelning:
- Institutionen för utbildningsvetenskap (UTV)
Bakgrund
Född och uppvuxen i Vagnhärad, Södermanland. Jag har en kandidatexamen i historia med lärarutbildning för årskurs 7–9 från Linköpings universitet, där mitt examensarbete behandlade avkriminaliseringen av homosexualitet i relation till maskulinitetsnormer. Därefter utbildade jag mig till förskollärare med ett examensarbete om könsnormer i förskolan. Jag har en magisterexamen i pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, där jag undersökte barns kontinuerliga lärande vid avdelningsövergångar. Jag påbörjade även magisterstudier i systematiskt kvalitetsarbete innan jag antogs som doktorand vid Mittuniversitetet. Jag har över tio års yrkeserfarenhet inom förskolan.
Forskningsområden
Artificiell intelligens i förskolan
Undervisning
PE086G - Artificiell intelligens: Teorier och tillämpningar för utbildning och arbetsliv, 7,5 hp, Pedagogik GR (A)
PE184G - Utbildningsvetenskaplig kärna IV samt självständigt arbete, Pedagogik GR (C)
PE204G - Kollegialt lärande, Pedagogik GR (A)
PE252G - Multimodal AI i klassrummet - Undervisning och examination för långsiktig hållbarhet, Pedagogik GR (B)
Övrigt
År 2024-
- Forskarskolan GRADEresearch (Forskarutbildning inom digitalisering i skolan)
- Forskargruppen Higher Education and E-Learning (HEEL)
- Studentrepresentation för Doktorander på UTV, deltar på Forskarkollegium
Extra kontaktinformation
Urval av intressen:
Barns perspektiv och välbefinnande, historiska och sociala konstruktioner av identitet och kön, praktiska implikationer av pedagogiska beslut, AI-etik i utbildningskontext, digitalisering i förskolan, systematiskt kvalitetsarbete i förskolan, kollegialt lärande
Publikationer
Konferensbidrag
Ljungcrantz, L. , Mozelius, P. & Jaldemark, J. (2025). Play-Doh Without Pixels : Artificial Intelligence in Swedish Preschool Education Programmes. I INTED2025 Proceedings. Valencia : . S. 451--458.