Lukas Ljungcrantz

Doktorand|Doctoral Student

  • Tjänstetitel: Doktorand
  • Akademisk titel: Doktorand
  • Annan titel: Doktorand i Pedagogik
  • Telefon arbete: +46 (0)10-1428907
  • E-postadress: lukas.ljungcrantz@miun.se
  • Besöksadress: Holmgatan 10
  • Rumsnummer: D317
  • Ort: Sundsvall

Bakgrund

Född och uppvuxen i Vagnhärad, Södermanland. Jag har en kandidatexamen i historia med lärarutbildning för årskurs 7–9 från Linköpings universitet, där mitt examensarbete behandlade avkriminaliseringen av homosexualitet i relation till maskulinitetsnormer. Därefter utbildade jag mig till förskollärare med ett examensarbete om könsnormer i förskolan. Jag har en magisterexamen i pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, där jag undersökte barns kontinuerliga lärande vid avdelningsövergångar. Jag påbörjade även magisterstudier i systematiskt kvalitetsarbete innan jag antogs som doktorand vid Mittuniversitetet. Jag har över tio års yrkeserfarenhet inom förskolan.

Forskningsområden

Artificiell intelligens i förskolan

Undervisning

PE086G - Artificiell intelligens: Teorier och tillämpningar för utbildning och arbetsliv, 7,5 hp, Pedagogik GR (A)
PE184G - Utbildningsvetenskaplig kärna IV samt självständigt arbete, Pedagogik GR (C)
PE204G - Kollegialt lärande, Pedagogik GR (A)
PE252G - Multimodal AI i klassrummet - Undervisning och examination för långsiktig hållbarhet, Pedagogik GR (B)

Övrigt

År 2024-

- Forskarskolan GRADEresearch (Forskarutbildning inom digitalisering i skolan)

- Forskargruppen Higher Education and E-Learning (HEEL)

- Studentrepresentation för Doktorander på UTV,  deltar på Forskarkollegium

Extra kontaktinformation

Researchgate

ORCID

Urval av intressen:

Barns perspektiv och välbefinnande, historiska och sociala konstruktioner av identitet och kön, praktiska implikationer av pedagogiska beslut, AI-etik i utbildningskontext, digitalisering i förskolan, systematiskt kvalitetsarbete i förskolan, kollegialt lärande 

Publikationer

Konferensbidrag

Ljungcrantz, L. , Mozelius, P. & Jaldemark, J. (2025). Play-Doh Without Pixels : Artificial Intelligence in Swedish Preschool Education Programmes. I INTED2025 Proceedings. Valencia : . S. 451--458.  

Sidan uppdaterades 2025-10-28