Lukas Ljungcrantz
Doktorand|Doctoral Student
- Tjänstetitel: Doktorand
- Akademisk titel: Doktorand
- Telefon arbete: +46 (0)10-1428907
- E-postadress: lukas.ljungcrantz@miun.se
- Ort: Sundsvall
-
- Anställd inom ämnet:
- Pedagogik
-
- Avdelning:
- Institutionen för utbildningsvetenskap (UTV)
Involverad i:
Forskarskolan:
GRADE (Forskarutbildning inom digitalisering i skolan)
Forskargruppen:
Higher Education and E-Learning (HEEL)
Projekt:
FAITH-projektet (Frontlinjetillämpning av AI och teknikstött lärande för Transformering av Högre utbildning)
Bakgrund
Jag är född och uppvuxen i en stor familj i Vagnhärad, Södermanland. Min ambition att bli lärare inleddes med ett intresse för musik, men efter en krävande period på musikgymnasiet i Södertälje insåg jag att detta ämnesområde inte var det rätta för mig. Därför tog jag steget att påbörja en lärarutbildning med inriktning mot årskurs 7–9, specifikt inom ämnet historia. Mitt examensarbete fokuserade på avkriminaliseringen av homosexualitet i början av 1920-talet och maskulinitetsnormerna som kom till uttryck i riksdagsprotokollen. Detta arbete fördjupade mitt intresse för hur samhällsnormer påverkar institutioner och enskilda individers livsvillkor.
Även om min passion för läraryrket och historieämnet växte, kände jag snart att åldersgruppen jag utbildades för inte var den rätta för mig. När jag bytte till Förskollärarprogrammet fann jag det innerligt inspirerande och utvecklande. Jag upplevde att jag hade funnit min rätta plats. Under denna tid skrevs ett examensarbete om könsnormer och hur pedagoger uttrycker sig i barngrupper inom förskolan. Detta projekt fördjupade min förståelse för barns tidiga utveckling och hur pedagogiska miljöer kan påverka deras uppfattning om könsroller. Under mer än ett decennium har jag samlat på mig omfattande erfarenhet inom förskolans verksamhet genom att arbeta i olika arbetslag och med samtliga åldersgrupper. Jag har även aktivt deltagit i utvecklingsarbeten för förskoleenheter, bland annat inom tydliggörande pedagogik.
Jag har avslutat en magisterexamen i pedagogiskt arbete inriktning yngre barns lärande, med fokus på avdelningsövergångar inom förskolan. Där undersökte jag särskilt förskollärares upplevelser och beskrivningar av fenomenet, samt de organisatoriska effekterna på barns kontinuerliga lärande. Under tiden jag sökte doktorandtjänster påbörjade jag även en masterutbildning inom verksamhetsutveckling med inriktning mot utbildning. Detta fördjupade min förståelse för hur pedagogiska verksamheter kan förbättras och anpassas till nutidens och framtidens behov.
För närvarande arbetar jag som doktorand och bedriver forskarstudier i Sundsvall, samtidigt som jag veckopendlar hem till Norrköping. Min forskningsinriktning är teknik och artificiell intelligens (AI) inom utbildning, där jag specialiserar mig på förskolan.
Forskningsområden
Teknik och AI i utbildning (inriktning förskolan)