Marcus Sundgren

Universitetslektor|Senior Lecturer

  • Tjänstetitel: Universitetslektor
  • Akademisk titel: Filosofie Doktor
  • Telefon arbete: +46 (0)10-1428262
  • E-postadress: marcus.sundgren@miun.se
  • Besöksadress: Sidsjövägen 5, Hus D
  • Rumsnummer: D372c
  • Ort: Sundsvall

Bakgrund

Gick ut grundskollärarutbildningen (1-7, ma/no) 1994 och anställdes på (dåvarande) Mitthögskolan som projektledare 1995 för projektet att utveckla dator- och IT-integrering i lärarutbildningarna. Projektet pågick t.o.m 1999. Har haft huvudansvar för att bygga upp teknisk plattform för IT-satsningar för undervisning och har varit drivande i framtagandet av IT-strategier som legat till grund för bl a utbildningsplaner.
Deltog som pedagogiskt sakkunnig i projektgruppen för ny lärplattform för Mittuniversitetet 2010-2011.
Arbetade för PISA:s Nationella Centrum 2002–2015 som Data Manager.

Forskningsområden

– Mobile Learning in Higher Education
– Forskning om rektorer i Norden (FORN)
– Active and Blended Learning
– Digital visualisering i skolan
– Augmentet Reality/Augmentet Learning
– Internationella utbildningsstudier (PISA)

Forskning

– Disputerade oktober 2023 i pedagogik med avhandlingen "Exploring digital technologies in higher educational settings – Enabling a Community of Inquiry"
– Deltar i ett nordiskt projekt som studerar skolledarskap, Forskning om rektorer i Norden (FORN) (2022–).
– Deltagit i ett projekt för att utveckla visualiseringar av vetenskaplig metod (2020–2022 ).
– Deltagit i en studie av en utvidgning av ramverket Community of Inquiry (2018-2023).
– Ansvarade för utvärderingen av Mittuniversitetets Active Learning Classrooms (HT 2017–VT 2019).
– Ingår i forskargrupperna HEEL (Higher Education and e-learning), HEALTH, MUML, och ULS (Forskargruppen utbildningsledarskap och skolutveckling).

Undervisning

– Teknikstött lärande (Technology Enhanced Learning, TEL. Exempel är mobil teknik i undervisning, sociala medier, presentationsteknik)
– Statistik
– Vetenskaplig metod
– Vetenskapligt skrivande

Sidan uppdaterades 2025-05-27