David Wissing
Doktorand|Doctoral Student
- Tjänstetitel: Doktorand
- Akademisk titel: Doktorand
- Telefon arbete: +46 (0)10-1428027
- E-postadress: david.wissing@miun.se
- Rumsnummer: D351
- Ort: Sundsvall
-
- Anställd inom ämnet:
- Pedagogik
-
- Avdelning:
- Institutionen för utbildningsvetenskap (UTV)
Forskning
Mitt pågående avhandlingsarbete handlar om lärares agens i bedömningspraktiker i årskurs 6. Bakgrunden till avhandlingen är ett intensifierat bedömningsparadigm inom svensk grundskola , till exempel utökat antal nationella prov, betyg i lägre åldrar men också en växande diskurs om bedömning för lärande. Intensifieringen av bedömning i skolan har bland annat sin grund i ambitioner om stärkande av kvalitet och likvärdighet, inte minst i betygssättande aspekter av lärares bedömningsarbete. Utifrån denna bakgrund avses lärares agens bedömningspraktiker i årskurs 6 studeras utifrån hur lärare gör och använder bedömning, men framförallt utifrån frågan varför lärare gör som de gör. Hur lärare förhåller sig till korstrycket av krav och förväntningar som omgärdar lärares bedömningsarbete förstås teoretiskt utifrån ett ekologiskt agensperspektiv (Priestley et.al., 2015) . Målsättningen med avhandlingen är att ge ett kunskapsbidrag om betydelsen av lärares agens för hur bedömningspraktiker tar sig uttryck samt en beskrivning av hur agens i bedömningspraktiker kan förstås.
Undervisning
Undervisar i huvudsak i kurser om betyg och bedömning på lärarprogrammen men handleder också självständiga arbeten samt föreläser inom samhällskunskapsdidaktik. Kursansvarig för kurserna Betyg och bedömning inom UVKIII för ämneslärare samt motsvarande KPU.
Övrigt
Jag har en bakgrund som ämneslärare på gymnasiet i samhällskunskap och historia. Mitt examensarbete i lärarutbildningen handlade om elevers erfarenheter och upplevelser av betygssystemet i Gy11 med fokus på hur dess utformning påverkar elevers motivation och studiestrategier i utbildningen.
Publikationer
Konferensbidrag
Kronlid, D. & Wissing, D. (2025). The Ethics of Assessment : A Philosophical Endeavor. Paper presented at the The Nordic Educational Research Association (NERA. NERA 2025: Helsinki, Finland March 5-7, 2025 University of Helsinki City Centre Campus
Kronlid, D. & Wissing, D. (2024). Ethical Assessment Validity. Paper presented at the NERA 2024 Conference at Malmö University, 6-8 mars, 2024