Vanliga frågor och svar om meröppet
-
Det funkar inte att låna i självservicestationen, vad beror det på?
Om du inte kan låna med hjälp av självservicestationerna kan det bero på något av följande:
Inloggningsuppgifter
Har du rätt inloggningsuppgifter? Miunstudenter och anställda loggar in med samma uppgifter som till studentwebben och medarbetarwebben. Övriga loggar in med personnummer och det lösenord du själv valt.
Är det rätt bok?Har du tagit boken från reservationshyllan? Kontrollera att låntagarnumret på lappen i boken matchar numret i mailet du ska ha fått från oss. Stämmer dessa inte överens är boken inte reserverad för dig och du kan inte låna den. Ställ tillbaka boken på reservationshyllan där du tog den.
AvgifterHar du avgifter på 200 kronor eller mer blir du automatiskt spärrad från ytterligare lån. Se över dina lån och dina avgifter via Mina sidor. Återkom under bemannade tider för att betala din avgift.
Aktiverat kontoHar du ansökt om bibliotekskonto via vår webb men ännu inte fått ditt konto aktiverat av personal i informationsdisken så kan du inte låna. Återkom under bemannade tider.
Starta om självservicestationenHar självsevicestationen slutat fungera kan du prova att starta om genom att använd av/på-knappen på undersidan av skärmen. Tryck en gång för att stänga av och en gång till för att starta om. Invänta att programmet startas upp. Omstart sker automatiskt efter ett par sekunder.
Om inget av ovanstående löser problemet, kom in till oss under bemannade tider för ytterligare hjälp.Böcker som inte har lånats får inte lämna biblioteket!
-
Jag har beställt ett fjärrlån, men hittar inte boken?
Fjärrlån, dvs böcker som lånats in från andra bibliotek i Sverige, kan endast lånas under våra bemannade timmar. Se till att besöka biblioteket under de bemannade öppettiderna för att kunna hämta din beställda bok. Glöm inte giltig legitimation.
Vill du återlämna ett fjärrlån kan du lägga den i någon av våra återlämningslådor så åtgärdar vi den nästkommande vardag.
-
Jag har ingen Miun-tagg, men behöver lämna tillbaka en bok?
Om du inte har en Miun-tagg kan du återlämna böcker i de återlämningslådor som finns i anslutning till bibliotekshusens entré. Vi tömmer återlämningslådorna nästkommande vardag.
-
Jag lämnade tillbaka min bok i återlämningslådan, men den står fortfarande som lånad?
Om du har återlämnat en bok i återlämningslådorna utanför biblioteket så registreras inte boken som återlämnad förrän bibliotekspersonalen tömmer lådan nästkommande vardag. Det kan därmed tillkomma förseningsavgifter, om boken räknas som försenad.
Om du har Miun-tagg och kommer in i biblioteket ska du alltid återlämna boken via självservicestationen, då registreras den som återlämnad direkt.
-
Jag har ingen Miun-tagg, hur kommer jag in?
För att komma in i våra lokaler under meröppet måste du ha en Miun-tagg. Du kan få en Miun-tagg om du är student eller anställd på Mittuniversitetet, eller om du är student på ett annat lärosäte.
Är du student/anställd på Miun kan du beställa en Miun-tagg här.
Om du är student på ett annat lärosäte går du till Servicecenter för att hämta ut en tagg.
-
Vilka regler gäller i lokalerna?
Ordningsreglerna vid meröppet är desamma som ordningsreglerna under bemannade tider. Hantera lokalerna, möblerna och böckerna varsamt och visa hänsyn och respekt för övriga biblioteksanvändare. Läs om bibliotekets ordningsregler här.