Anna-Karin Westman
Universitetslektor|Senior Lecturer
- Professional title: Senior Lecturer
- Telephone: +46 (0)10-1428055
- Email: anna-karin.westman@miun.se
- Room number: E320
- Location: Sundsvall
-
- Employed at the subject:
- Mathematics and Science Education
Research projects
Current
Developing students' engagement with S&T teaching
Including Science Education in Schools with low Socio-Economy
Finished
Student thesis in collaboration between the school practice and teacher education.
Publications
Articles in journals
Chapters in books
Conference papers
Doctoral theses, monographs
Licentiate theses, comprehensive summaries
Manuscripts
Reports
Articles in journals
Benerdal, M. & Westman, A. (2025). Organising for collaboration with schools : experiences from six Swedish universities. Scandinavian Journal of Educational Research, vol. 69: 1
Johansson, H. , Westman, A. , Norberg, M. & Eliasson, N. (2024). Teachers’ use of digital textbooks in mathematics and science education. LUMAT, vol. 12: 3
Westman, A. (2022). Stor variation när elever visualiserar naturvetenskap. ATENA Didaktik, vol. 4: 2
Westman, A. (2020). Förskollärares barnsyn kan motverka eller förstärka könsstereotyper. ATENA Didaktik, vol. 3: 1
von Zeipel, H. & Westman, A. (2019). Elevers och lärares fokus i naturvetenskapliga laborationer. Utbildning och Demokrati, vol. 28: 3, pp. 57-75.
Westman, A. (2019). Viktigt att lärare engagerar sig både under och efter grupparbeten. ATENA Didaktik, vol. 1: 1
Westman, A. & Karlsson, K. G. (2016). Does every cell get blood? Young students’ discussions about illustrations of human blood circulation. European Journal of Science and Mathematics Education, vol. 4: 2, pp. 161-175.
Westman, A. (2013). Investigation of Peer Discussions on Genetic Concepts. NorDiNa: Nordic Studies in Science Education, vol. 9: 1, pp. 82-90.
Chapters in books
Eliasson, N. & Westman, A. (2021). ”Nu kan vi sätta ord på det vi gör” : att utveckla naturvetenskap och teknik i förskolan. In Forum för forskningsbaserad NT-undervisning : Bidrag från konferensen FobasNT19 17–18 oktober 2019 i Norrköping. Linköpings universitet (Naturvetenskapernas och teknikens didaktik). pp. 99-106.
Jaldemark, J. , Eriksson Bergström, S. , von Zeipel, H. & Westman, A. (2019). Wearable technologies as a research tool for studying learning : The application of spy glasses in data collection of children's learning. In Handbook of mobile teaching and learning. Springer.
Åberg-Bengtsson, L. , Beach, D. , Bergnell Karlsson, A. , Ljung-Djärf, A. , Ottosson, T. , Karlsson, K. G. , Norberg, M. , Westman, A. & et al. (2014). När Agnes fick va solen så fattade man ju precis : Om illustrationer i undervisning av yngre elever. In Resultatdialog. Stockholm : Vetenskapsrådet. pp. 246-254.
Conference papers
Bergström, P. , Boman, N. , Brown, J. , Flodholm Ellsäter, L. , Malmberg, A. , Saarela, J. & Westman, A. (2024). Att utveckla elevers intresse för NT‑undervisning. Paper presented at the FND 2024 - Forskning i naturvetenskapernas didaktik: Lärande i det digitala samhället, Halmstad, 12-14 november, 2024
Westman, A. & Andrée, M. (2024). CULTURALLY RELEVANT SCIENCE EDUCATION FROM A SÁMI PERSPECTIVE -IMAGINING A SCIENCE EDUCATION INCLUDING ÁRBEDIETHU. Paper presented at the Nordic conference on Science Education Research (NFSUN), Reykjavik, Iceland, June 5–7, 2024
Westman, A. , Andrée, M. , Kroik, E. & Andersson, I. (2024). Kulturellt relevant naturvetenskaplig undervisning ur ett samiskt perspektiv – att inkludera árbediehtu i NO-undervisning för alla. Paper presented at the FND 2024 - Forskning i naturvetenskapernas didaktik: Lärande i det digitala samhället, Halmstad, 12-14 november, 2024
Lunde, T. , Westman, A. , Östman, L. & Rolandsson, L. (2024). Lektionsverkstäder för undervisningsutveckling. Paper presented at the Forskning i naturvetenskapernas didaktik (FND). Halmstad, Sverige
Westman, A. , Jidesjö, A. & Oskarsson, M. (2024). STUDENTS’ INTEREST IN SCIENCE AND TECHNOLOGY INVESTIGATED AS COLLECTIVE IDENTITIES. Paper presented at the Nordic conference on Science Education Research (NFSUN), Reykjavik, Iceland, June 5–7, 2024
Benerdal, M. & Westman, A. (2023). Collaborative arrangements between schools and universities explored through a lens of organizing. Paper presented at the Nordic Educational Research Association (NERA) 2023, Oslo, Norway, 15-17 mars, 2023
Oskarsson, M. , Al Haj Ibrahem, N. , Westman, A. & Jidesjö, A. (2023). ROSES students' voice in Science Education. In The Gulf Comparative Education Conference 2023 - GCES Symposium 2023.. pp. 39--39.
Westman, A. , Jidesjö, A. & Oskarsson, M. (2023). Swedish Secondary Student’s Science Identity Coupled With Science Capital. In ESERA 2023, Cappadocia, Turkey : 15th Conferenceof the European Science Education Research Association, held on August 28 - September 1, 2023 in Cappadocia, Türkiye.. Cappadocia Turkey : . pp. 665--668.
Westman, A. , Jidesjö, A. & Oskarsson, M. (2022). Science Identity among Swedish secondary students. Paper presented at the IOSTE XX International Symposium 2022, Recife, Brazil, 25th - 29th July
Jidesjö, A. , Oskarsson, M. & Westman, A. (2021). An Update of Secondary Student's Interest in Science and Technology in Sweden.. Paper presented at the ESERA 2021 - European Science Education Research Assosiation, Braga, Portugal, [DIGITAL] August 30 to September 3, 2021.
Jidesjö, A. , Westman, A. & Oscarsson, M. (2021). Trends and developments in student’s interest in Science and technology : Results from the Relevance of science education second (ROSES) study in Sweden. In Science education in the light of Global Sustainable Development : Trends and Possibilities.. Aarhus, Denmark : . pp. 148--156.
Jidesjö, A. , Oskarsson, M. & Westman, A. (2021). Trends in student’s interest in Science and technology: Developments and Results from the Relevance of science education second (ROSES) study. Paper presented at the IOSTE 2020 - International Organization for Science and Technology Education, Daegu, Korea, [DIGITAL] February 1-5, 2021.
Jidesjö, A. , Oskarsson, M. & Westman, A. (2020). Trender i elevers intresse för naturvetenskap och teknik : resultat från The Relevance of Science Education Second (ROSES) studien. Paper presented at the FND2020 Svensk förening för forskning i naturvetenskapernas didaktik, Göteborg, Sweden, November 11-12, 2020.
Westman, A. & Eliasson, N. (2019). Att utveckla naturvetenskap och teknik i förskolan. Paper presented at the FobasNT 19 - Forum för forskningsbaserad NT-undervisning, Linköping, Sweden, October 17-18, 2019.
Oskarsson, M. , Westman, A. & Jidesjö, A. (2019). Roses - The Relevance Of Science Education Second. Paper presented at the 13th conference ESERA (European Science Education Research Association), Bologna, Italy, 26th–30th August, 2019
Westman, A. & Oskarsson, M. (2018). Students’ engagement in a new learning environment. Paper presented at the XVIII IOSTE Symposium, Malmö, Sweden 13-17 Aug, 2018
von Zeipel, H. & Westman, A. (2018). The Science labwork situation and opportunities for learning – Teacher and student perspectives. Paper presented at the XVIII IOSTE Symposium, Malmö, Sweden 13-17 Aug, 2018
Löfdahl Hultman, A. , Thelin, K. , Hjalmarsson, M. & Westman, A. (2014). Advanced teachers in Swedish schools – proud missionaries with visions of development. Paper presented at the Teachers Matter – But How? Linnaeus University, Växjö, October 23-24, 2014
Westman, A. , Ljung Djärf, A. , Åberg-Bengtsson, L. , Ottosson, T. & Beach, D. (2014). Animationer och illustrationer i datorbaserade läromedel med ett naturvetenskapligt innehåll : Studier bland femteklassare och förskoleelever. Paper presented at the FND 2014, Forskning i naturvetenskapernas didaktik - Modeller och representationer i naturvetenskaplig undervisning, 5-6 november 2014, Karlstads universitet
Westman, A. (2014). How Do Young Pupils Interpret Explanatory Pictures? : An Investigation of Animated Illustrations in School Science. Paper presented at the Nordic Research Symposium on Science Education (NFSUN) 2014: Inquiry-Based Science Education in Technology-Rich Environments, Helsinki, Finland, 4th – 6th June 2014
Westman, A. (2014). The trends between trends on large-scale studies and how teaching and learning are constituted in science classrooms. Paper presented at the XVI IOSTE Symposium Kuching Sarawak 21-27 September, 2014
Westman, A. (2010). Peer Discussions regarding Relationships between Genetic Concepts. Paper presented at the FND 2010, Att kommunicera naturvetenskap i teori och praktik – ett möte mellan lärarutbildning, skola och NV-didaktisk forskning 16-17 november 2010 på Högskolan Kristianstad
Westman, A. (2010). Students’ Discussions about Biology Concepts. Paper presented at the XIV IOSTE Symposium, Bled, Slovenia 13-18 June 2010
Doctoral theses
Westman, A. (2016). Meningsskapande möten i det naturvetenskapliga klassrummet. Dis. Umeå : Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik, 2016
Licentiate theses, comprehensive summaries
Westman, A. (2011). Samtal om begreppskartor : en väg till ökad förståelse. Lic. (Comprehensive summary) Härnösand : Mittuniversitetet, 2011 (Mid Sweden University licentiate thesis : 64)
Manuscripts
Westman, A. Investigation of Progress in Peer Discussions Regarding Genetic Concepts.
Westman, A. Macroscopic Phenomena and Microscopic Particles : Students' Discussion About Relationships Between Central Concepts in Cell Biology.
Reports
Westman, A. & Johansson, H. (2023). Självständigt arbete i samverkan : En försöksverksamhet på lärarutbildningen. Sundsvall : Mid Sweden University
Westman, A. , Eliasson, N. , Johansson, H. & Norberg, M. (2022). Digitala läromedel i praktiken : Ett forskningsprojekt inom Mittuniversitetets ULF-försöksverksamhet. Mid Sweden University
Westman, A. , Cervantes, S. , Benerdal, M. & Ahlström, B. (2022). Högskolan Dalarna - Lärosätesrapport från genomlysningen av ULF-försöksverksamheten inom Umeå-noden. Umeå Universitet
Johansson, H. & Westman, A. (2022). Likvärdig matematikundervisning : En modell för att stötta obehöriga lärare. Mid Sweden University
Benerdal, M. , Cervantes, S. , Westman, A. & Ahlström, B. (2022). Utveckling, Lärande, Forskning? : Slutrapport från genomlysningen av försöksverksamheten med ULF-avtal i Umeå-noden. Umeå : Umeå universitet
Jidesjö, A. , Oskarsson, M. & Westman, A. (2021). ROSES codebook : Data entry, cleaning and reporting. Mid Sweden University
Eliasson, N. & Westman, A. (2020). Naturvetenskaplig begreppsförståelse : Fördjupningsrapport om elevsvar i TIMSS 2019. Skolverket
Jidesjö, A. , Oskarsson, M. & Westman, A. (2020). ROSES Handbook : Introduction, guidelines and underlying ideas. Sundsvall : Mittuniversitetet (Utbildningsvetenskapliga studier 2020:1).