Anna fick pedagogiskt pris för sin distansundervisning

Tis 14 apr 2020 14:09

Anna Longueville, universitetsadjunkt på institutionen för ekoteknik och hållbart byggande, har arbetat med distansundervisning i snart tio år.

Bild av Anna Longueville vid intervju

Hon landat i att en bra struktur, sociala relationer och lärande ur studenternas perspektiv är vägen till framgång. 
- Det har varit try and error hela vägen, kan man säga. 

Med en minut kvar till ett möte med en norsk kollega så visar det sig att länken till videomötet inte fungerar. Anna Longueville skrattar lite och mumlar något om det här att vara ute i god tid. Och att det inte alltid fungerar som det är tänkt. Ett snabbt mejl senare, och en ny länk, så hälsar Anna på Rebecka i Norge. Teknikstrul är något hon har vant sig vid.  


- Från början var det kaos. Och då har jag ändå lätt för teknik, säger Anna Longueville och skrattar.  

Det har blivit bättre, främst vad gäller tekniken. Vad gäller pedagogiken så finns det i dag grupper och nätverk där distanslärare delar med sig av sina bästa tips och tricks. På det personliga planet har Anna Longueville arbetat hårt för att hitta ett undervisningssätt som fungerar för både henne och hennes studenter. Hon undervisar i 11 kurser per läsår och de flesta av dem har undervisning både på campus och på distans.  


- Det man får gratis när man sitter i ett klassrum är den sociala kontakten. Numera lägger jag in tid för dödsnack även för de som kopplar upp sig på distans. Man har igen det sen, när man har lagt tid på att lära känna sina studenter och har en personlig kontakt.   


Anna Longueville är så pass duktig på lära ut på distans att hon i höstas fick motta Mittuniversitetets förenade studentkårers pedagogiska pris. 
- Det kändes helt fantastiskt att få det priset, Jag kan fortfarande inte läsa motiveringen utan att börja gråta, säger hon och skrattar. 


I motiveringen står bland annat att Anna är snabb på att ändra sitt upplägg om studenterna så önskar. 
- Jag frågar dem hela tiden hur de vill göra, och jag berättar hela tiden hur jag har tänkt mig upplägget. Jag tycker inte att fokus på undervisningen ska vara att jag står och pratar, jag vill att studenterna ska prata. 
 
Hon har mera rollen som en form av moderator, säger hon, där hon ställer frågor och fördelar ordet och studenterna pratar och diskuterar. A och O för att undervisningen ska fungera är dock att ha en bra struktur i läroplattformen, Moodle.  


- Speciellt distansstudenterna har ju svårt att haffa oss i korridoren och ställa frågor, så jag jobbar mycket med att ha all information färdig i Moodle innan kursen börjar. Alla upplägg ligger ute, alla instruktioner ligger där, jag är tydlig med vad jag förväntar mig av dem och hur mycket tid de förväntas lägga på en uppgift. Om någon mejlar en fråga mejlar jag svaret till alla.  


Anna säger att hon är glad att Ekoteknik-kollegiet har lagt ett stort organisatoriskt arbete för att säkra distansundervisningen. I dag är de minst två lärare i de flesta av kurserna. På så sätt kan de säkra undervisningen om någon av dem blir sjuk. 

 

Om du vill läsa mer om Community of Inquiry

Anna tar stöd av Community of Inquiry i planering och upplägg av sina kurser. Om du vill läsa mer om detta så har forskare vid Athabascau University skapat en plattform för att samla publikationer och annat material som stöd för de som är intresserade här. Du kan även söka via bibliotekets söktjänster för att hitta artiklar inom olika områden.


Rekommenderat

Sidan uppdaterades 2022-09-19