Kajsa Falasca deltar i samtal kring influencers politiska budskap

Ons 29 jun 2022 10:14

Kajsa Falasca, docent vid MKV, är inbjuden till Almedalen 4 juli för att medverka vid Tidningsutgivarnas panelsamtal ”Politiska budskap och influencers – hur nås unga väljare av valinformation”.

Kajsa Falasca

Hur kommer det sig att du är inbjuden?

- För att jag tidigare har skrivit om och tittat på influencers roll i politiska valkampanjer, specifikt amerikanska valet 2020. Då var det vanligt att man använde sig av influencers för att nå unga väljare och personer som inte i så stor utsträckning nås av eller tar del av politisk information i traditionella medier.

- Det vi nu kommer diskutera är hur man når unga väljare med information, vi ser redan nu att det pågar lite valaktiviteter på tex Instagram och Tiktok. 

Att influencers samarbetar med politiska partier och intressegrupper, hur stor betydelse har det för ungas valdeltagande?

- Jag tror absolut att det kan ha betydelse för unga människors valdeltagande, influencers kan lyfta intresset för val och för politik på ett sätt som tilltalar unga väljare. Det är det som influencers främst kan göra, sätta upp valet på dagordningen och behovet av att rösta. I Sverige har vi traditionellt sett ett högt valdeltagande, det är inte ett problem hos oss. Men det är viktigt att fånga intresset hos framför allt förstagångsväljarna. Sociala medier blir ett sätt att nå ut till de unga väljarna och politiska partier behöver se att det är en viktig informationskanal.

Samtidigt som samarbeten med partier eller opinionsbildare inte behöver märkas som betalda samarbeten så finns det pressetiska riktlinjer som säger att man inte ska blanda ihop redaktionellt material och reklambudskap. Hur fungerar det för influencers?

- Det har tidigare uppkommit frågor kring hur och när influencers är tydliga med vad som är samarbeten eller inte. Det förekommer att influencers blir anmälda för att de inte märkt inlägg som samarbeten.

- Men det finns deltagare i det här panelsamtalet som vet mer om just de frågorna än jag och jag ser fram emot att få veta mer om det. Jag är med för att jag tittat på influencers roll i valkampanjer. 

Hur viktiga kommer influencers bli för det kommande riksdagsval?

- Troligtvis kommer de att spela en viktig roll i årets valrörelse, men om de jobbar på uppdrag av politiska partier eller i egenintresse är oklart. Till exempel så kör ju Margaux Dietz ”Partitempen” på sin youtube-kanal just nu där hon träffar partiledarna, jag vet inte vem som betalar för det men det är ju en viktigt plattform där alla vill vara med.

Vad forskar du kring just nu?

- Just nu studerar vi den svenska politiska valrörelsen, hur de politiska partierna bedriver kampanjer. Högst upp på agendan är Snabbtänkt 2022, som kommer att släppas 10 dagar efter valet.

- Första Snabbtänkt publicerades efter valet 2018, där närmare 100 forskare bidrog med 80 texter om valet och valrörelsen på initiativ från DEMICOM. Nu är vi nästan lika många forskare från olika lärosäten och inom olika ämnen som jobbar med det här valet.

 

Mer information om panelsamtalet där Kajsa Falasca deltar

 

Kontakt

Kajsa Falasca

Prefekt |Administrative Head of Department

+46 (0)10-1428408

Sidan uppdaterades 2022-07-12