I Uganda har eleverna inte samma möjligheter att få praktisk undervisning på skoltid

Tis 21 feb 2023 09:19

Mittuniversitetet har haft ett tio dagars besök från två universitet i Uganda. Tillsammans har de bland annat besökt olika skolor för elever med särskilda utbildningsbehov. Syftet är att stärka det befintliga forskningssamarbetet.

Fyra personer lyssnar intresserat i ett klassrum.
Pamela Nizeyimana, Charlotte Andoh-Appiah, Patrick Ojok och Ulrika Danielsson på studiebesök hos Jämtlands gymnasium anpassad gymnasieskola.

Ulrika och Charlotte hade ordnat ett studiebesök vid Jämtlands gymnasium Wargentin. Under besöket träffade de personal och elever på den anpassade gymnasieskolan (tidigare gymnasiesärskolan). Pamela och Patrick kunde konstatera att verksamheten skiljer sig mycket från skolan i Uganda. Där är resursbristen ett grundproblem.

– På skolarna i Sverige har lärarna ofta assisterande lärare. Så ser det inte ut i Uganda, säger Pamela.

Elever med särskilda behov går i den vanliga skolan och det är vanligt att en ensam lärare har ansvar för en stor klass. De elever som har särskilda behov hamnar då i skymundan, berättar hon.

– Majoriteten hoppar av skolan och jag tror att det är på grund av bristen på individuellt stöd, säger hon.

En annan förklaring till avhoppen är att kraven på eleverna är lika oavsett deras förutsättningar.

– I vårt land har alla elever samma kursplaner och examinationer, det är inte som här att kursplan och betygssystem är anpassade för elever med särskilda behov, säger Patrick.


Några av eleverna på Hotell, restaurang och bageri: Georges Younes, Casper Danebäck, Vutt Thongphanchang, Eid Ali Zada och Olivia Nordborg Sjölander.

Under studiebesöket träffade forskarna en klass som går programmet för hotell, restaurang och bageri. Eleverna var överens om att det roligaste är lektionerna i köket där de får laga mat och baka.

– I Uganda har eleverna inte samma möjligheter att få praktisk undervisning på skoltid på grund av större klasser, här är det mer praktik, säger Pamela Nizeyimana.

Forskningssamarbetet

Det övergripande målet med forskningsprojektet är att öka möjligheterna för elever med särskilda utbildningsbehov att få tillgång till, delta, stanna och slutföra sin utbildning i grund- och gymnasieskolan i Uganda. Syftet med forskningsprojektet är att förbättra utbildningsresultaten bland barn och ungdomar i grund- och gymnasieskolor i Uganda med fokus på funktionshinder och jämställdhet, genom att skapa lika delaktighet och kunskapsinhämtning genom kapacitetsuppbyggnad bland rektorer, lärare, barn, ungdomar, och föräldrar/vårdnadshavare i Uganda.

– Charlotte, Patrick och Pamela har samarbetat sedan 2019 och jag ingår i samarbetet sedan i år, men det här är första gången vi alla träffas fysiskt, säger Ulrika Danielsson.

– Just nu söker vi finansiärer och jobbar med en ansökan för vårt gemensamma forskningsprojekt. Hittills har vi finansierat samarbetet genom interna medel, säger Charlotte Andoh-Appiah.

Till hösten kommer Ulrika och Charlotte besöka skolor i Uganda.

De som ingår i projektet är:

  • Ulrika Danielsson Universitetslektor vid Psykologi och prefekt för Institutionen för Psykologi och Socialt arbete.
  • Charlotte Andoh-Appiah Universitetslektor vid Socialt arbete vid Institutionen för Psykologi och Socialt arbete.
  • Pamela Nizeyimana Universitetslektor vid Mountains of the Moon University, Uganda, Department of Special Needs and Inclusive Education.
  • Patrick Ojok, Universitetslektor och prefekt för Department of Community and Disability Studies vid Kyambogo University.

Rekommenderat

Sidan uppdaterades 2023-02-21