Redovisningsmodell för direkta och indirekta kostnader
Modellen syftar till att på ett enkelt, rättvisande och kostnadseffektivt sätt bidra till god intern styrning och kontroll samt stödjer universitetets behov av tillförlitliga beslutsunderlag för verksamhetsstyrning och kontroll.
Redovisningsmodellen innebär fullständig kostnadsfördelning d v s att samtliga kostnader ska fördelas och finansieras av aktuell verksamhet. Det innebär att såväl direkt genererade kostnader som kostnader för gemensam administration (sk stödverksamhet) ska finansieras av ämnen och projekt inom kärnverksamheterna utbildning och forskning. Redovisningsmodellen utgår från Sveriges universitets- och högskoleförbunds (SUHF) rekommenderande modell och benämns internt även overhead(OH)-modellen.https://suhf.se/arbetsgrupper/suhf-modellen-full-kostnadstackning/
Samtliga gemensamma kostnader delas upp mot utbildning och forskning utifrån kopplingen till dessa verksamheter. Kostnaderna finansieras sedan via ett procentuellt påslag på löner inom forskning samt löner och konsulter inom utbildning. Konsulter tillkom 2021 till fördelningsbasen för utbildning samt avser samtliga konsulter inom utbildning exklusive konsulttjänster mellan lärosäten enligt SUHFs rekommendationer.
I projekt som behöver ytterligare administrationsstöd samt där finansiärer godkänner detta kan administration, så långt det är möjligt, även bokas som direkt kostnad.
De procentuella påslagen per år beräknas från och med 2021 som en snittprocent baserat på utfallet av kostnader de fyra närmast föregående åren.
SUHF´s redovisningsmodell reglerar även hur lokalkostnaderna för internhyra beräknas.
Mittuniversitetets redovisningsmodell för direkta och indirekta kostnader beskrivs i bildspel samt i dokumentation nedan.
Redovisningsmodell för direkta och indirekta kostnader samt lokaler