Bra att veta vid hantering av fakturan
Välj rätt bokföringskonto och bifoga Inventarierapport om fakturaposten ska bli en anläggningstillgång.
De belopp på en faktura som ska utgöra en investerings anskaffningsvärde konteras på konto 1159- Ankomst reg anläggningstillgångar när den är, eller hade kunnat tas i bruk. Den kontering som anges för Org, Verks och Projekt blir anläggningstillgångens kontering och ska vara den kontering som finansierar den. Om fakturan innehåller poster som inte ska räknas med i Anskaffningsvärdet konteras dessa på annat lämpligt konto redan i EFHn.
En Inventarierapport ska alltid bifogas vid bokning mot konto 1159. På varje Institution finns en Inventarieansvarig som skriver Inventarierapporterna för Institutionens anskaffningar. Undantaget är IT-utrustning. Den beställs av INFRA/IT som då också skriver Inventarierapporterna och bifogar dom i EFHn. Förvaltningens Inventarierapporter skrivs av INFRA.
Pågående nyanläggningar
Om myndigheten uppför en materiell anläggningstillgång som inte ska aktiveras förrän hela anläggningstillgången är färdigställd ska fakturor som kommer under uppbyggnadstiden konteras på konto:
- 11911- om det gäller Förbättringsutgifter på annans fastighet
- 1271- om det gäller andra materiella anläggningar än Förbättringsutgifter på annans fastighet
När det är dags att aktivera anläggningstillgången förs de poster som ska utgöra anläggningens anskaffningsvärde om till konto 1159 av aktuell Avdelningsekonom. Inventarierapport skrivs och bifogas till bokningen. Skriv alltid aktiveringsdatum i Inventarierapportens Anteckningsfält i dessa fall.
Förskott avseende anläggningstillgångar
Fakturor som avser förskott på anläggningstillgångar konteras på något av följande konton:
- 1294- Förskott materiella anläggningstillgångar
- 1072- Förskott immateriella anläggningstillgångar, utomstatliga
Vilket konto som ska användas beror alltså på om det avser förskott för en materiell eller immateriell anläggningstillgång.
När det är dags att aktivera anläggningstillgången förs de poster som ska utgöra anläggningens anskaffningsvärde om till konto 1159 av aktuell Avdelningsekonom. Inventarierapport skrivs och bifogas till bokningen. Skriv alltid aktiveringsdatum i Inventarierapportens Anteckningsfält i dessa fall.
Inventarierapporten är underlag till aktiveringen
Uppgifterna på Inventarierapporten används som underlag när anläggningen läggs in i anläggningsregistret. Det görs av anläggningsreskontran på Ekonomiavdelningen när poster slutbokförts mot konto 1159.
För att säkerställa att anläggningen får rätt värden i anläggningsregistret stäms flera av uppgifterna i Inventarierapporten av, bl.a. mot fakturans uppgifter.
Om uppgifterna inte stämmer överens, eller av annan anledning behöver kontrolleras före aktivering gör anläggningsreskontran det vanligen i första hand med anmälaren (den som skrivit rapporten).