Disciplinärenden
Om du tror att en student har gjort något otillåtet ska du anmäla detta till rektor via e-post till registrator@miun.se.
Vad anmälan ska innehålla och information om processen hittar du på denna sida och i handläggningsordningen. Är du osäker på vad du ska göra, var ”gränsen går” för att anmäla hör av dig till juristfunktionen.
En utredning om en misstänkt otillåten händelse kan ses som en kvalitetssäkring av universitetets verksamhet; har universitetet varit tillräckligt tydlig i vad som förväntas av studenten och har studenten tagit sitt eget ansvar för sina studier och följt upp eventuella oklarheter? Vid en eventuell anmälan finns det en handläggningsordning för vad denna ska innehålla. En blankett/mall är framtagen som du som anmälare kan använda.
Rättsliga förutsättningar för disciplinära åtgärder
Enligt högskoleförordningen ska universitetet vidta disciplinära åtgärder mot studenter under vissa förhållanden. Vanligtvis beslutas sådana ärenden i universitetets disciplinnämnd men rektor kan själv fatta vissa enklare beslut. Som lärare är du skyldig att anmäla en student om du har ”grundad misstanke” om att något otillåtet har skett. För att hjälpa till i bedömningen av om det finns grundad misstanke är det lämpligt att du som lärare kontaktar studenten och berättar vad du misstänker och ber dem förklara sig. Gör helst detta skriftligen, genom e-post eller liknande.
I 10 kap 1 § högskoleförordningen anges de otillåtna händelser som kan leda till att universitetet ingriper med disciplinära åtgärder. Dessa kan förenklat delas in i vilseledande (fuskfall), störandefall och trakasserier.
Vilseledande (fuskfall)
De vanligaste otillåtna händelserna är att en eller flera studenter plagierar (kopierar) en text som någon annan skrivit, samarbetar på ett sätt som inte stämmer överens med instruktionerna för uppgiften eller använder fusklappar eller andra otillåtna hjälpmedel på en salstentamen.
Störandefall
Störandefall är att en student stör eller hindrar undervisning, examination eller annan verksamhet inom ramen för utbildningen vid högskolan, eller att studenten stör verksamheten vid högskolans bibliotek eller annan särskild inrättning inom högskolan, vilket exempelvis kan vara en träningsmiljö på sjukhuset.
Det är inte möjligt att göra en fullständig uppräkning av hur störandefall typiskt sett kan se ut men här följer några exempel. En student som aktivt försöker stoppa undervisningen i ett specifikt ämnesområde eller förstör laboratorieutrustning. Att en student har sin mobiltelefon i jackfickan vid salstentamen, den ringer och stör övriga studenter och studenten stänger inte av ljudet utan ignorerar telefonen. Om studenten dessutom använder telefonen under skrivningstiden kan det istället vara fråga om ett fuskfall. Andra fall kan vara att en student inte följer de ordningsregler som meddelats vid skriftliga prov och vägrar rätta sig efter tillsägelse. En student som vägrar att visa upp vilka hjälpmedel den tagit med till en salstentamen eller liknande kan regelmässigt anses ha ansetts ha stört eller hindrat verksamheten. Brottsliga förfaranden kan i många fall medföra att verksamheten störs eller hindras och kan ibland hanteras som disciplinärenden men vanligtvis är det framför allt en sak för polisen.
Trakasserier
Disciplinära åtgärder kan även vara aktuella om en student utsätter en annan student eller en medarbetare vid universitetet för trakasserier som utgår från någon av diskrimineringsgrunderna nedan.
- Kön
- Könsöverskridande identitet eller uttryck
- Etnisk tillhörighet
- Religion eller annan trosuppfattning
- Sexuell läggning
- Funktionshinder
- Ålder
Uppsåt
Försök till fusk, störning och/eller trakasserier förutsätter alltid uppsåt till det som sker. Det är alltså inte tillräckligt att studenten ”borde ha insett” att det inte var tillåtet att göra på visst sätt. Det är därför väldigt viktigt att studenterna inför examinationer får tydligt förklarat vilka regler som gäller för respektive examination eller prestationsbedömning, oavsett om detta sker via salstentamen, hemtentamen, praktiska laborationer och/eller visuella presentationer. Detta för att undvika oklarheter om vad som är egentligen är tillåtet och att de förhållnings- och ordningsregler som gäller för universitetet är tydliga.
Konsekvenser
Om en student, efter anmälan och efterföljande utredning, anses ha gjort något otillåtet och därför fälls för disciplinöverträdelse är de möjliga konsekvenserna varning eller avstängning. Om utredningen inte kommer framåt eller om det studenten misstänks ha gjort inte är otillåtet kommer ärendet istället att avskrivas.
Varning
Ett beslut om varning innebär att studenten har fällts för en disciplinförseelse men att det, av olika anledningar, ofta av psykosociala skäl, inte bedöms nödvändigt med en sådan ingripande påföljd som avstängning.
Avstängning
Ett beslut om avstängning innebär även det att studenten har fällts för en disciplinförseelse men att det är av ett sådant slag, nivå eller omfattning att det inte är tillräckligt med en varning. Studenten får då inte delta i undervisning, examination eller annan verksamhet inom ramen för utbildningen vid universitetet. Studentkontot med tillhörande funktioner stängs av, det är inte möjligt att låna böcker från universitetsbiblioteket med mera Ibland kan även studenten förbjudas att vistas på campusområdet och/eller annan plats som universitet bestämmer över. En avstängning löper normalt i en sammanhängande period men det är möjligt att dela upp avstängningen i två eller fler perioder, dock sammanlagt högst sex månader.
Avskrivas
Att ett ärende avskrivs betyder att det inte kommer att utredas något mer. Det kommer heller inte bli någon konsekvens för det studenten har misstänkts för.
-
Disciplinnämndens sammansättning
Disciplinnämnden ska bestå av rektor eller den rektor utser som ordförande, en lagfaren ledamot som ska vara eller ha varit ordinarie domare och en företrädare för lärarna vid universitetet. Studenterna har rätt att vara representerade i nämnden med två ledamöter. Nämnden är beslutsför när minst tre ledamöter är närvarande men två av dem måste vara ordföranden och den lagfarne ledamoten.
Universitetsjurist deltar som protokollförare.
-
Särskilt om information vid examination
Det är inte ovanligt att studenter känner osäkerhet inför vilka regler som gäller för en examination. Det är speciellt vanligt vid hemtentamen och andra hemuppgifter, men även vid salstentamina kan oklarheter förekomma.
Det är nödvändigt att skriftliga instruktioner lämnas inför examinationen. Helst bör instruktionerna lämnas på samma dokument som skrivningsfrågorna då det så sätt inte går att ifrågasätta att studenten har tagit del av dem. Instruktionerna bör åtminstone innehålla vilka hjälpmedel som är tillåtna (vid salstentamen), i vilken utsträckning det är tillåtet att samarbeta och en påminnelse om att det inte är tillåtet att återge en annan författares text utan att ange källan.
Det måste tydligt framgå av informationen vilka hjälpmedel som är tillåtna. Det kan vara fråga om läroböcker, föreläsningsanteckningar, miniräknare m.m. Det väsentliga är att studenterna får klara besked om vilka hjälpmedel de har rätt att använda sig av, vilket även är till hjälp för eventuella tentamensvakter.
Det förekommer ofta att tentamensinstruktionen anger att tentamen är individuell. Samtidigt får studenterna ibland muntlig information om att ”visst” samarbete är tillåtet. Det har vid flera tillfällen inträffat att studenter under sådana omständigheter lämnat in likalydande eller ytterst snarlika svar. Informationen måste tydligt ange att det inte är tillåtet att lämna in likalydande svar. Det måste också skriftligen klargöras vad som avses med att ”visst” samarbete är tillåtet.
Reglerna om citat och källhänvisningar har vållat osäkerhet i flera fall. Även om det för många kan upplevas som en självklarhet hur man ska förhålla sig till dessa regler är det inte lika självklart för alla. Som tidigare nämnts är det inte möjligt att besluta om disciplinära påföljder på den grunden att studenten borde ha känt till reglerna. Av informationen måste därför tydligt framgå vilka regler som gäller för citat och källhänvisningar.
-
Efter beslut om avstängning, vilka får information och hur?
- Anmälande lärare får information om beslutet oavsett utgång.
- Ladok informeras och stänger möjligheten att registrera i Ladok för aktuell student och informerar i sin tur vidare till bl.a. Helpdesk.
- Utbildningsadministrativa cheferna på fakultetskanslierna informeras och vidarebefordrar informationen till berörda på institutionerna.
- Biblioteket informeras och stänger ev. bibliotekskonto.
- Om det rör trakasserier och/eller störning informeras ansvarig för fysisk säkerhet och ibland även polisen.
- Externt informeras CSN då det under tiden för avstängningen normalt sett inte finns någon rätt till studiemedel.
-
Hur ska institutionen agera; vad får studenten akademiskt göra/inte göra under en avstängningsperiod?
Under avstängningen ska en student inte komma akademiskt framåt. Det är därför inte tillåtet att delta i undervisningen, ev handledning, examinationer etc. Studenten får alltså inte ta kontakt med sin lärare för råd och stöd i sina studier eller lämna in laborationer, uppsatser, övningsuppgifter m.m. Kontot till studentportalen kommer att stängas under avstängningen så ev. material som ligger där kommer inte vara tillgängligt för studenten.
En student kan få anmäla sig till en tentamen som i tid ligger efter avstängningsperioden även om själva registreringen till tentamen ligger under pågående avstängningsperiod.
En student får anmäla sig till kurser som börjar efter avstängningsperiodens slut. Däremot går det inte anmäla sig till eller registrera sig på nya kurser under den period som avstängningen gäller.
Efter avstängningens slut?
En student som kommer tillbaka efter en avstängning kan få studievägledning på vanligt sätt, via institutionen (gällande program) eller studievägledare (fristående kurser). Studenten har inte rätt till några extra examinationstillfällen, extra handledning eller liknande. Det är tänkt att konsekvensen ska vara kännbar och även en kortare avstängningstid kan få långtgående konsekvenser för den planerade progressionen.
-
Överklaganden
Beslut om avstängning eller varning kan överklagas hos allmän förvaltningsdomstol. Överklagandet ska vara skriftligt och ställs till Förvaltningsrätten i Härnösand men ges in till Mittuniversitetet, Universitetsledningens stab, i Sundsvall. Överklagandet ska ha kommit till Mittuniversitetet senast tre veckor efter att studenten fått del av beslutet.
I överklagandeskriften ska den som överklagar beskriva vilket beslut som överklagas, anledningen till att den överklagar med de skäl som finns samt vilken ändring av beslutet som begärs.
-
Hur går en utredning till?
En anmälan om misstanke om att något otillåtet har skett tas på största allvar då konsekvensen för den enskilda studenten kan bli stor. När anmälan sker går därför juristfunktionen igenom anmälan och kontrollerar att alla formella delar är med såsom studievägledningar, uppgiftsinstruktioner, misstänkta plagieringskällor etc. Saknas material begärs kompletteringar in från anmälaren. Kontakter tas med eventuella vittnen och andra som kan ge relevant information.
När anmälan är komplett skickas den över till studenten för yttrande för att ge studenten en möjlighet att berätta sin version av vad som hänt, helst skriftligen. Om ärendet ska behandlas i disciplinnämnden kommer läraren normalt sett att fått läsa studentens svar innan sammanträdet.
-
Deltagande vid disciplinnämndens sammanträde som lärare
Anmälande lärare förväntas delta vid disciplinnämndens sammanträde, antingen fysiskt eller via telefon. Nämnden kommer att, efter en kort presentationsrunda, låta läraren kort sammanfatta anledningen till att en anmälan har gjorts. Efter det kan det komma frågor från både nämnd och student, exempelvis vilka instruktioner studenterna har fått, om något liknande har skett tidigare med andra studenter mm. Den lagfarna ledamoten står som en garant för rättssäkerhetsperspektivet i processen och denne har lång erfarenhet av att förhöra misstänkta och vittnen. Ibland kan det sätt som denne, och även nämnden i övrigt, ställer frågor på upplevas som ett ifrågasättande av den information som lämnas men detta är nödvändigt för att säkra upp processen.
När disciplinnämnden har fattat beslut kommer läraren att informeras om utgången från föredraganden, oavsett vad denna blir. Det finns då möjlighet att ställa frågor om hur nämnden har resonerat m.m. om något är oklart