Treklövern har gjort platsbesök för grafisk design, industridesign och ljudproduktion

Ons 09 feb 2022 11:46

Utvärderingen av kluster 22 och 23 inom Treklövern går vidare, och måndag 31 januari var det dags för ett digitalt platsbesök via Zoom.

grafisk design

De utbildningar som ingår i utvärderingen är huvudområdet grafisk design och industridesign med de båda kandidatprogrammen med samma namn samt huvudområdet ljudproduktion med högskoleprogrammet musik- och ljuddesign. Under hösten har respektive lärosäte arbetat vidare med sina självvärderingar, som tillsammans med självständiga studentarbeten är grunden för granskningsarbetet. På grund av pandemirestriktionerna genomfördes platsbesöket digitalt. För att ge en känsla av hur miljöerna och lokalerna ser ut spelades en film in.

— Det var trist för oss i bedömargruppen att inte kunna genomföra platsbesök och intervjuer på plats, men å andra sidan fick vi se lokaler via inspelningar vilket fungerade som ett komplement till intervjuerna. Under förutsättningarna var det ett bra alternativ, säger Åsa Wikberg-Nilsson, ordförande i bedömargruppen

Nästa steg blir att bedömargruppen väger samman utvärderingen av självständiga arbeten, självvärderingarna och intervjuerna i en rapport som redovisas med rekom­menda­tioner för framtida utveckling av utbildningarna. Bedömargruppens slutrapport väntas komma i slutet av maj.

Treklövern – Ett gemensamt utvärderingssystem

Kvalitet i högre utbildning handlar om ett brett fokus på hela utbildningen, studenters erfarenheter och anknytning till arbetsliv. Mittuniversitetet, Karlstads universitet och Linnéuniversitetet arbetar tillsammans i en modell för kvalitetsutveckling inom samarbetet Treklövern. Utbildningar med liknande innehåll grupperas i kluster och granskas av bedömargrupper med representanter från de tre lärosätena, ämnesexperter från andra lärosäten, studenter och representanter från arbetslivet.

Bakgrunden är att lärosätena har ansvaret för att forma egna utvärderingssystem för området kvalitetssäkring, som ersätter den kontroll som tidigare har genomförts av Universitetskanslersämbetet, UKÄ. Lärosätena ska ansvara för granskning av större delen av sina utbildningar. UKÄ, ansvarar för tematiska utvärderingar, granskar ett urval av utbildningar, gör examensprövningar samt granskar lärosätenas kvalitetsarbete.

Läs mer om Mittuniversitetets kvalitetsarbete enligt Treklöver-modellen

Sidan uppdaterades 2022-02-11