Äntligen dags för en fysisk avslutningshögtid

Ons 23 mar 2022 10:29

3 juni är det avslutningshögtid för de studenter som avslutar sina studier vid Mittuniversitetet i år. Efter att restriktionerna har släppt är det bestämt att högtiden blir fysisk istället för digital. Dock med några ändringar sedan sist.

tulpan tulpaner blomma blommor

Avslutningshögtiden har de senaste åren arrangerats i kyrkan, men i år flyttas den tillbaka till campus. I Östersund blir högtiden i F214, i Sundsvall i Grönborg. Studenterna kommer att bjudas på bland annat tal och underhållning. Den börjar samtidigt, klockan 10.00, på båda orter och pågår i cirka en timme. Studenterna kommer att bjudas in via studentwebben, våra sociala kanaler samt att programansvariga får information att vidareförmedla i egna kanaler.

Avslutningshögtiden arrangeras sista fredagen för terminen. Därför är det önskvärt att du som kurs- och/eller programansvarig stämmer av studenternas schema och om möjligt håller schemat fritt. Önskar du göra ändringar så kontakta schemafunktionen.

Inbjudna till avslutningshögtiden är alla avgångsstudenter som avslutar en utbildning på Mittuniversitetet vårterminen 2022.

Koncept för avslutningshögtiden

En referensgrupp bestående av programansvariga från respektive fakultet, representanter från studentkårerna samt kommunikationsavdelningen har tillsammans diskuterat olika möjligheter för högtiden.

Några kärnfrågor har handlat om lokaler, medföljande, inkludering av distansstudenter och vikten av att det blir lika för alla. Konceptet för den generella avslutningshögtiden ska handla om att universitetet tackar studenterna och skickar med dem en härlig och positiv känsla.

Just nu ser vi över möjligheten att kunna livesända högtiden för studenter som läser på annan ort eller som inte kan närvara fysiskt.

Flera program arrangerar i anslutning till den gemensamma avslutningshögtiden även egna avtackningar av sina studenter. Det kan exempelvis handla om att träffas tillsammans och fika, lärare som håller tal, vissa program delar ut stipendier osv.

Om programmen vill dela ut alumnpins eller få en mall för tackbrev till studenterna kan dessa beställas av kommunikationsavdelningen.

Om avslutningshögtiden

På sidan Mittuniversitetets avslutningshögtid kan du läsa mer om vad som gäller kring avslutningen.

Mittuniversitetets avslutningshögtid

Sidan uppdaterades 2022-03-25