Över 100 aktiviteter har genomförts utifrån strategin

Tor 31 mar 2022 15:58

Halvtidsuppföljningen av Mittuniversitetets strategi visar att över 100 aktiviteter har genomförts inom alla målområden. Det handlar om allt från strategiska satsningar på fakulteterna och universitetsövergripande nivå till olika ALP-projekt.

Medarbetare på ETOUR

— När vi nu gjort halvtidsuppföljningen är det imponerande att se hur mycket som gjorts över hela universitetet, hur vi jobbat med de centrala målen på ett väldigt bra sätt som tagit universitetet framåt. Det som är roligt att se är att arbetet nu fått genomslag på nästan alla institutioner och avdelningar och vi ser ett stort engagemang, säger rektor Anders Fällström.

I strategin finns flera mål som kopplar till hållbar utveckling. där ett område handlar om att Mittuniversitetet ska öka integrationen av hållbar utveckling i utbildning, forskning och samverkan.

— Under året har vi haft flera uppskattade temadagar, som forskarveckan och pedagogiska inspirationsdagen (framtidens utbildning), och kontinuerliga nätverksmöten varannan vecka om hållbar utveckling. Dessutom är det flera spännande forskningsprojekt och -program som fått medel. Våra publikationer inom området har också ökat markant, säger Catrin Johansson, professor i organisationers kommunikation och hållbarhetskoordinator.

Internationalisering är ett prioriterat målområde i strategin. Handlingsplanen för internationalisering lyfter fram åtgärder för att främja internationalisering vid universitetet.

— Handlingsplanen verkar ha väckt en hel del tankar och idéer på olika håll inom lärosätet. Jag tycker mig se en starkt framväxande dialog kring internationalisering som ett kvalitativt verktyg för att uppnå olika mål i verksamheten och hur det arbetet kan se ut. Vi talar exempelvis mindre om ren kvantitet och mer om kvalitet och vad internationalisering kan bidra till, säger Anna Lindahl, gruppledare vid International Relations Office (IRO).

Läs mer om alla aktiviteter som gjorts under perioden 2019-2021, se under rubrik Rapporter och enkäter, Halvtidsrapport strategi.

Sidan uppdaterades 2022-04-25