Projekt lyfter vikten av ett samordnat och systematiskt stöd för kursutveckling

Fre 18 mar 2022 14:51

Vid årsskiftet avslutades det treåriga projektet (ALP) Utveckling av ett verktyg för systematisk kursutveckling. Målet med projektet var att utveckla ett samordnat och universitetsövergripande verktyg för kursutveckling, med lärare som målgrupp.

möte, sammanträde,

– Olika ämnen arbetar på olika sätt med kursutveckling men det finns vissa gemensamma ramar för arbetet som vi ville komma åt. Samtidigt hade vi ett uttalat syfte att synliggöra pedagogisk inspiration, för att underlätta pedagogiskt kunskapsutbyte mellan ämnen och avdelningar vid universitetet, säger Petter Stenmark, projektledare för projektet.

En första version av verktyget, som döptes till kurshjulet, utvecklades på medarbetarwebben och ett pilottest genomfördes under 2021. Resultat från pilottestet visade att många tilltalas av idéen även om intresset var blandat. Flera lärare och studierektorer har uttryckt att ett motsvarande stöd skulle vara till stor hjälp i det dagliga arbetet, medan andra hade svårare att se poängen med ett verktyg av detta slag.

– Efter summering av pilottestet så tror vi att vinsterna med att införa kurshjulet är större än arbetsinsatsen att administrera det. Framförallt tror vi att verktyget kan vara till stor nytta vid introduktion av ny undervisande personal. Projektgruppen rekommenderar därför att utbildningsrådet tittar vidare på möjligheten att införa verktyget.

Mer om projektet finns att läsa i slutrapporten. Slutrapportern finns att hämta ut från diariet, DNR: 2018/715

Sidan uppdaterades 2022-03-18