Sök forskningsmedel via kommunavtalen

Mån 14 mar 2022 09:01

Om du har en idé eller ett pågående projekt som är intressant för kommunerna i Västernorrland så finns det forskningsmedel att söka. Två gånger per termin finns tillfälle att pitcha forskningsideér på de återkommande beredningsmötena. Nästa tillfälle är redan den 31 mars.

Polis, räddningstjänst, ambulans, SOS alarm

Forskningsrådgivarna Martin Paju och Åsa Yderfält, vid avdelningen Forsknings- och utbildningsstöd, FUS, genomför just nu en turné på våra campus för att informera om de möjligheter till forskningsmedel som finns via kommunavtalen. Denna möjlighet har funnits sedan tidigare, men ansökningsförfarandet har nu ändrats för att underlätta processen för alla parter.
– Nu kan man som forskare komma med en projektansökan två gånger per termin och presentera en idé eller ansökan för samtliga samverkanskommuner samtidigt. Vi hjälper till med ansökan och förberedelser för presentationen.  Det handlar om att kort och komprimerat presentera sin forskningsidé med hjälp av tre bilder, säger Åsa Yderfält.

Tydlig samhällsnytta

För att en idé ska vara aktuell att presentera för kommunerna krävs att den har en tydlig samhällsnytta och är relevant för kommunerna, samt att det ska finnas en tanke om hur projektet kan leva vidare även efter att projekttiden är slut. En forskningsidé kan förankras hos en eller flera samverkanskommuner.
– Andra krav är att den sökande ska vara anställd vid Mittuniversitetet, vara disputerad samt att idén, eller projektet, ska vara förankrad internt, säger Martin Paju.

Samverkansavtalen är anpassade för kommunernas unika och speciella behov. Det innebär att en del kommuner prioriterar mer specifika profilområden, medan andra har fokus som ämnesmässigt spänner över flera discipliner.
– Våra samverkanskommuner är öppna för idéer inom en mängd olika områden, säger Martin Paju.

Vill nå ut till fler

Vårens två kommungemensamma beredningsmöten är den 31 mars och den 2 maj. Forskningsrådgivarna behöver ha presentationen, eller pitchen, senast sju arbetsdagar innan beredningsmötet.
– Bjud gärna in oss om ni vill veta mer. Det är viktigt att vi når ut till fler forskare så att fler får ta del av den här möjligheten till finansiering. Med kommunsamverkan kan Mittuniversitetet stärka sin roll som aktiv part i den regionala utvecklingen, säger Åsa Yderfält.

Avtalshandlingar, projektdokumentation och ytterligare information hittar du här

Sidan uppdaterades 2022-11-22