Vill du inspirera barn och unga under årets ForskarFredag?

Tor 28 apr 2022 15:07

Mellan den 26 och 30 september är det återigen dags för ForskarFredag – den nationella forskarfestivalen! Förra året mötte vi nära 2000 elever mellan 8 och 15 år. Nu söker vi återigen nyfikna forskare, doktorander, forskningsingenjörer och lärare inför årets upplaga!

Förra årets festival blev heldigital då det ägde rum mitt under pandemin. Den digitala upplagan gav oss en möjlighet att nå ut till skolor som annars aldrig hade kommit i kontakt med Mittuniversitetet. I år blir det både digitala och fysiska aktiviteter. Det digitala konceptet är här för att stanna.

Detta då vi fick väldigt positiv respons av skolor i Västernorrland och Jämtland. Våra forskare och lärare höll digitala lektioner för elever i exempelvis Ramsele, Duved, Stugun, Matfors och Stöde. Alla lektioner blev snabbt uppbokade!

Årets tema för ForskarFredag tar avstamp i FN:s hållbarhetsmål och Agenda 2030. Det finns en uppsjö av spännande forskning hos oss på Mittuniversitetet som vi skulle knyta an till temat. Temat är dock endast tänkt som en vägledning.

Läs mer om temat

Om ForskarFredag 2022

• ForskarFredag äger rum mellan den 26 september och 30 september
  • Mittuniversitetet kommer att erbjuda aktiviteter till skolor under hela veckan med "finalen" på ForskarFredagen den 30 september
  • Syftet är att inspirera och väcka intresse för högre studier i en tidig ålder
  • Målgruppen är barn och unga i grundskolan, årskurserna 2, 5 och 8
  • Vi vill kunna erbjuda både digitala och fysiska lektioner/aktiviteter/besök
  • Inbjudan till skolorna kommer att gå ut via RUN-nätverket på FUS
  • Se vilka lektioner vi erbjöd under 2021. Till sidan om ForskarFredag 2021
  • Filmer och inspirationsmaterial hittar du även på sidan om Barnens universitet

Hur anmäler du dig?

• Skulle du vilja hålla en lektioner/aktivitet/besök under ForskarFredag? Kontakta din fakultetskommunikatör eller projektledare Sofia de Wall
  • Anmäl dig gärna så snart som möjligt då planeringen av veckan behöver vara klar innan semestern.
  • Du kommer att få stöd och hjälp att utforma din lektion, både den digitala och den fysiska lektionen.  Stöd kan du få både av din fakultetskommunikatör och projektet Barnens universitet, via Sofia de Wall

Jag hoppas att vi ser just dig på årets ForskarFredag!

Sofia de Wall, projektledare ForskarFredag och Barnens universitet

Bilder från ForskarFredag 2021

Bild längst upp till vänster: Forskarbussen i samarbete med Handelskammaren där 44 klasser i åk 8 deltog samtidigt. Doktoranden Siwen An och civilingenjörsstudenten Charlotte Gonzalés deltog från Mittuniversitetet.

Bild längst upp till höger: Forskarna Henrik Haller och Anna-Sara Fagerholm höll en lektion om Framtiden mat för årskurs 8.

Bild längst ned till vänster: Digitalt besök av tre klasser i årskurs 5 på Sports Tech Research Centre

Bild längst ned till höger: Doktoranden Dennis Hedback höll en digital lektion om ekonomi och budget för fyra klasser i årskurs 5. Bilden är tagen under inspelningen inför en inspirationsfilm inför Forskarfredag.

Kontakt:

Sidan uppdaterades 2022-05-04