Spännande omstart för studentkåren i Sundsvall

Ons 04 maj 2022 09:50

Studentkåren i Sundsvall har många spännande, nya aktiviteter på gång. Douglas Almqvist marknadsförings- och kommunikationsansvarig, menar att kåren nu gör ett ordentligt omtag efter pandemin.

douglas

– Vi sätter nu en ny standard för hur de studiesociala aktiviteterna kan se ut. Det handlar inte bara om fest utan det ska finnas något för alla.

Douglas Almqvist, som är en av flera nya styrelsemedlemmar i Sundsvalls studentkår berättar att arbetet i dagsläget handlar om att utveckla synligheten och marknadsföringen för att fler studenter ska förstå vad kåren har att erbjuda.
– Det gör vi bland annat genom att stärka samarbetet med kommunikationsavdelningen på Mittuniversitetet och återuppta inaktiva samarbeten, bland annat med studentföreningar. Vi vill förmedla att kårens aktiviteter inte bara handlar om fest utan det finns något för alla. Vi vill att våra olika aktiviteter ska vara en konkret anledning att vara medlem, säger han.

Nytt stort event

En stor satsning är eventet Vårallen, ett helt nytt koncept och körs för första gången i vår mellan den 16 maj och den 29 maj. Vårallen kan ses som vårens motsvarighet till insparken, menar Douglas Almqvist. Skillnaderna mellan insparkens aktiviteter och Vårallen är dock stora.
– Vårallen är en stor satsning som vi gör med mål att vidga det studiesociala begreppet, att det alltså inte bara handlar om fester utan att det kan vara en mängd olika aktiviteter som vi gör tillsammans. Vi vänder oss till olika målgrupper genom att ha ett varierat utbud, till exempel studentfrukost med mingel, lunch med universitetskyrkan, kårkväll, kanottävlingen Medelpadden, en stor fotbollscup i Nacksta och biokväll. Vi vill att Vårallen ska kunna tilltala alla, även de som inte är intresserade av traditionella insparksaktiviteter, säger han.

Ny styrelse och nya idéer

Douglas Almqvist och de andra i styrelsen för studentkåren drivs av en stark vilja att få kåren att bli ett attraktivt alternativ för alla studenter, och är därför måna om att tvätta bort stämpeln av kåren som enbart en festarrangör. Det arbetet har underlättats betydligt av att pandemin fick det mesta att bromsa in under en tid.
– Så på ett sätt kan man säga att det pandemin var bra eftersom den som öppnade upp för den här möjligheten. Dessutom är nästan hela styrelsen ny nu och vi går in med många nya idéer och mycket engagemang. Så det är mycket som kommer att hända och vi tar tillfället i akt att rusta upp kåren och involvera ännu fler studenter, och förstås samarbeta ännu mer med kåren i Östersund, som också tar ett omtag nu efter pandemin, säger Douglas Almqvist.

Studentkårens kanaler

Läs även artikeln om studentkåren i Östersund

Sidan uppdaterades 2022-06-28