Japans ambassadör på besök vid campus Sundsvall

Mån 30 jan 2023 12:34

Torsdag den 26 januari besökte Noke Masaki, ambassadör vid Japanska ambassaden och Shinya Tatematsu, förste sekreterare vid Japanska ambassaden vårt campus i Sundsvall. Under besöket fick delegationen en inblick i Mittuniversitetets organisation och verksamhet.

japanbesök
Från vänster: Hans-Erik Nilsson - dekan vid fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Shinya Tatematsu - förste sekreterare vid Japanska ambassaden, Noke Masaki - ambassadör Japanska ambassaden, Eva Dannetun - prorektor och Peter Öhman - vicedekan vid fakulteten för humanvetenskap och centrumledare för Centrum för forskning om ekonomiska relationer. Foto: Lena Burman

Delegationen från ambassaden följdes av Karin Frejarö och Daniel Gustafsson från Länsstyrelsen Västernorrland som också deltog under besöket.

Ledningen som representerades av Eva Dannetun, Hans-Erik Nilsson och Peter Öhman, inledde med en övergripande presentation av universitetet och vår verksamhet. Peter fortsatte med att presentera de olika forskningsprojekt och samverkansaktiviteter som pågår inom CER. Därefter berättade Kristina Brink, proprefekt vid Institutionen för Naturvetenskap, Design och Hållbar Utveckling (NDH), om det mångåriga samarbetet mellan Mittuniversitetets program Grafisk design och Chiba University i Tokyo.

Efter den inledande delen följde en rundvandring på våra forskningscentrum Sensible Things that Communicate (STC) och Fibre Science and Communication Networks (FSCN).

Från vänster: docent Benny Thörnberg, ambassadör Noke Masaki, doktor Peng Cheng och professor Kent Bertilsson. Benny, Peng och Kent presenterade forskningscentrumet STC och visade en del av forskningsmiljön.
Foto: Christine Grafström

Peng Cheng visar ambassadör Noke Masaki en del av STC:s labb.
Foto: Christine Grafström

Ambassadör Noke Masaki och professor Magnus Norgren tittar närmare på cellulosafilm i ett av FSCN:s labb.
Foto: Elin Larsson

Från vänster: Alireza Eivazi - forskare FSCN, Karin Frejarö - enhetschef Länsstyrelsen Västernorrland, Shinya Tatematsu - förste sekreterare vid Japanska ambassaden, Daniel Gustafsson - länsråd Länsstyrelsen Västernorrland, Magnus Norgren - professor FSCN, Noke Masaki - ambassadör vid Japanska ambassaden och Birgitta Engberg - docent FSCN.
Foto: Elin Larsson

Sidan uppdaterades 2023-02-08