Kompetensutveckling inom hälsa och lärande i fokus under vecka 44

Ons 04 okt 2023 13:33

Från måndagen den 30/10 till onsdagen den 1/11 erbjuder Framtidens välfärd: Vård och Skola fortbildning inom temat "Hälsa och lärande". Deltagande är gratis och öppet för medarbetare från Mittuniversitetet och programmets fem kommuner.

Exteriör Campus Sundsvall J-huset

- Det är personal i de kommuner som ingår i samverkansavtalet Framtidens Välfärd: Vård och Skola som erbjuds att delta i fortbildning där temat är ”Hälsa och lärande”. Dessa kommuner är Sundsvall, Timrå, Härnösand, Nordanstig och Ånge. Under veckan erbjuds personal att lyssna på föreläsningar eller delta i workshops, säger Lena Boström, en av projektledarna i Framtidens välfärd: Vård och Skola.

Aktiviteterna under veckan har flera syften. Ett är att återföra forskningsresultat till verksamheterna. Ett annat är att redovisa olika aspekter av forskningsprojekt till andra skolor i kommunerna. Ett tredje är att skapa kunskap om och intresse för viktiga frågor i verksamheterna som Mittuniversitetet och kommunerna samverkar om. Ett ytterligare syfte är att ge kompetenshöjande fortbildningsdagar.

- Det är viktigt att genomföra aktiviteterna därför att både kommunerna och Mittuniversitetet tillsammans ämnar skapa goda förutsättningar för personal som arbetar inom områden som involverar välfärden med avseende på vård och skola. Helt enkelt att tillsammans jobba med kompetenshöjning. Ett annat skäl är att förstärka forskningen och återföra resultat till verksamheterna, säger Lena Boström och fortsätter:

- Vi kommer sedan att analysera utfallet av fortbildningsdagarna och se vad vi kan erbjuda i framtiden. Vi kommer också att ta del av den samlade kunskaperna under dagarna för att förstärka vår plattform för forskning.

Mer information

Forskningsprojektet Framtidens Välfärd: Vård och Skola består av projektledarna Malin Holmström-Rising, Lena Boström samt av projektmedlemmen Ingela Stenberg.

Läs mer och anmäl dig till aktiviteterna på Framtidens Välfärd: Vård och Skolas webbsida.

Framtidens Välfärds webbsida

Sidan uppdaterades 2023-10-05