Ingela Stenberg
Doktorand|Doctoral Student
- Tjänstetitel: Doktorand
- Akademisk titel: Doktorand
- Telefon arbete: +46 (0)10-1428674
- E-postadress: ingela.stenberg@miun.se
- Ort: Sundsvall
-
- Anställd inom ämnet:
- Pedagogik
-
- Avdelning:
- Institutionen för utbildningsvetenskap (UTV)
Bakgrund
Fil lic i pedagogik, utbildad specialpedagog samt legitimerad grundskollärare 4-9 med inriktning mot de samhällsorienterande ämnena.
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
Böcker
Konferensbidrag
Licentiatavhandlingar, sammanläggningar
Rapporter
Övrigt
Artiklar i tidskrifter
Ivarsson, L. , Stenberg, I. & Andersson, E. (2024). Exploring the complexities of widespread school absenteeism in Swedish schools : Insights from students with autism and their teachers. Social Sciences and Humanities Open, vol. 10
Ivarsson, L. & Stenberg, I. (2023). Genom nålens öga – skolfrånvaro ur elevers och lärares perspektiv. Kognition & Pædagogik, vol. 33: 128, ss. 70-78.
Boström, L. , Bostedt, G. , Eriksson, V. & Stenberg, I. (2023). Student conceptions of motivation to study revealed through phenomenography: Differences and similarities among primary school students. Social Sciences & Humanities Open, vol. 8: 1, ss. 100505-100505.
Boström, L. , Bostedt, G. & Åhslund, I. (2023). Understanding the dynamics of study motivation : An in-depth analysis of teachers perceptions in primary schools. Journal of Pedagogical Research, vol. 7: 5, ss. 251-265.
Åhslund, I. (2021). How Students with Neuropsychiatric Disabilities Understand Their Absenteeism.. International Online Journal of Education and Teaching, vol. 8: 4, ss. 2665-2682..
Åhslund, I. (2018). Nordic research on boys’ learning and school performance : A systematic literature review. Utbildning och Lärande / Education and Learning, vol. 12: 2, ss. 41-61.
Åhslund, I. & Boström, L. (2018). Teachers’ Perceptions of Gender Differences : What about Boys and Girls in the Classroom?. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, vol. 17: 4, ss. 28-44.
Böcker
Åhslund, I. & Boström, L. (2021). Hur gör vi med pojkarna? : Om didaktikens betydelse för en likvärdig skola. Lund : Studentlitteratur AB
Konferensbidrag
Stenberg, I. & Sundgren, M. (2024). Examining the relationship between gender, school year, and perceptions of the learning environment. Paper presented at the QRM Conference 2024, Göteborg, 10-11 juni, 2024
Licentiatavhandlingar
Åhslund, I. (2019). Uppfattningar, förväntningar och didaktiska val - en studie om undervisningens betydelse för pojkars skolprestationer. Lic.-avh. (Sammanläggning) Sundsvall : Mid Sweden University, 2019 (Mid Sweden University licentiate thesis : 156)
Rapporter
Bostedt, G. , Boström, L. , Eriksson, V. , Rising Holmström, M. & Stenberg, I. (2023). Motivation för lärande : Elevers, lärares, rektorers och elevhälsopersonals uppfattningar i fem grundskolor (årskurs tre, sex och åtta) om studiemotivation. Sundsvall : Mittuniversitetet (Utbildningsvetenskapliga studier 2023:1).
Övrigt
Boström, L. , Bostedt, G. , Rising Holmström, M. , Stenberg, I. & Eriksson, V. (2022). Majoriteten elever ger gott betyg till Sundsvalls skolor.
Åhslund, I. (2014). Bland skolvägrare, skolkare och korridorsvandrare : En fenomenografisk studie av pedagogers uppfattningar och handlingsberedskap avseende skolfrånvaro. Härnösand : Mittuniversitetet..