Mittuniversitetet vill se riktade satsningar mot norra Sverige

Ons 01 nov 2023 11:42

I arbetet med en kommande forsknings- och innovationspolitisk proposition har regeringen bjudit in universitet och högskolor att inkomma med underlag som kan bidra till forsknings- och innovationspolitiken. I Mittuniversitetets svar betonas vikten av satsningar på norra Sverige.

Campus Östersund, kanslihuset

När Mittuniversitetet levererar sitt inspel till regeringens forsknings- och innovationspolitiska proposition lyfts sex områden fram:

1. Riktade satsningar mot norra Sverige
  2. Ökat basanslag
  3. Akademisk frihet
  4. Internationalisering
  5. Innovation, samverkan och nyttiggörande
  6. Profilarbetet vid Mittuniversitetet

– Med fri forskning och utbildning inom samhällsviktiga områden kommer universiteten att ha en central roll i hela samhällets utveckling. Vi vill verkligen betona vikten av åtgärder och satsningar i norra Sverige för att möjliggöra den omvandling mot ett mer hållbart samhälle som redan har påbörjats och som måste intensifieras de kommande åren, säger Anders Fällström, rektor.

I skrivelsen konstateras att det, i norra Sverige, ”pågår en rad stora industriella satsningar som en del i den gröna omställningen. Det handlar om etableringar inom batterivärdekedjan, biobaserade flygbränslen, vätgasproduktion i synergi med fiskodling och grönsaksodling, och storskaliga datacenter i kombination med storskaliga växthus. Samtidigt expanderar stora delar av det regionala näringslivet utifrån NATO-inträdet och totalförsvarets upprustning."

– Vi ser att det behövs riktade satsningar på högre utbildning och forskning för att möta den gröna omställningens utmaningar och öka innovationskraften, ökade basanslag för att säkerställa utbildningens forskningsanknytning och forskningens frihet samt att man, allmänt sett, stärker den akademiska friheten och lärosätenas autonomi, säger Håkan Wiklund, prorektor för forskning.

I inspelet betonas också att nyindustrialiseringen leder till motsättningar, till exempel vid etablering av vindkraftverk och gruvor. Hur dessa behov och motsättningar hanteras kommer att spela en nyckelroll för Sveriges förmåga att behålla sin ställning som en ledande kunskapsnation och bidra till en hållbar samhälls- och teknikutveckling.

– För en hållbar utveckling måste även den sociala och kulturella hållbarheten inkluderas i satsningar på forskning och innovation. Det är inte minst viktigt i norra Sverige där det redan finns utmaningar både vad gäller målkonflikter och kompetensförsörjning, säger Anna Olofsson, dekan vid Fakulteten för humanvetenskap.

Arbetet med inlagan har letts av Grants office vid avdelningen för forskning- och utbildningsstöd (FUS), som tillsammans med fakulteterna tagit fram skrivelsen. Synpunkter har hämtats in från rektor, prorektor för forskning, vicerektor och övriga enheter vid FUS. Skrivelsen har diskuterats i Forskningsrådet vid två tillfällen.

– Många har bidragit och engagerat sig i arbetet och det blev en riktig kraftsamling efter det sista mötet i Forskningsrådet då många bitar föll på plats och de olika komponenterna i skrivelsen alla kunde härledas till Mittuniversitetets strategi och till de samhällsutmaningar som den gröna omställningen med dess tillhörande nyetableringar medför, inte minst då i landets norra delar, säger Dan Bylund, dekan vid Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier.

Sidan uppdaterades 2023-11-06