Ny metod ‑ portföljstyrning på Mittuniversitetet

Mån 04 dec 2023 14:17

Nu inleds arbetet med portföljstyrning på Mittuniversitetet. Portföljstyrning är en metod för att kunna organisera och prioritera de viktigaste projekten inom verksamheten för att uppnå universitetets mål.

Studieverkstan 2

Portföljstyrning skapar möjligheter att involvera verksamheten på ett helt nytt sätt och få en helhetsbild av Mittuniversitetets projekt. Detta gäller inte för forskningsprojekt, utan handlar bland annat om projekt inom digitalisering, lokaler och campusmiljöer samt allmänna lärosätesprojektmedel (ALP).

Vad innebär detta för verksamheten?

– Vår förhoppning är att portföljstyrningen ska skapa god samverkan mellan olika projekt och främja ett smidigare införande av de projekt som blir till reguljär verksamhet. Metoden gör att vi kan säkerställa att vi tillsammans inte bara genomför våra projekt på ett bra sätt utan att vi väljer de projekt som bäst stöder våra övergripande mål, säger Anna-Lena Perdahl, ordförande för portföljen för ALP-projekt.

På vilket sätt kan en effektiv portföljstyrning gynna Mittuniversitetet?

– Utan en väl fungerande styrning riskerar vi att börja med projekt som inte leder oss mot våra mål, parallella projekt med samma leveranser eller motstridiga leveranser. Dessutom kan vi misslyckas med att leverera det förväntade värdet och nyttan för verksamheten, säger Helena Wallskog, ordförande för digitaliseringsportföljen.

Utlysningen av ALP-medel kommer snart, vad är viktigt för medarbetare att känna till?

– I år kommer vi att prioritera projekt som är anknutna till vår utbildningsverksamhet. Det innebär att man i sin ansökan behöver skriva fram på vilket sätt den egna projektidén anknyter till detta, säger Anna-Lena.

Vad handlar digitaliseringsportföljen om?

– Det är en spännande portfölj, där vi prioriterar bland digitaliseringsrelaterade utvecklingsprojekt som ska öka nyttan för verksamheten på olika sätt. Inom förvaltningen har vi märkt att vi lagt mycket tid och resurser på att upprätthålla det vi har medan utveckling har fått stå tillbaka. Med hjälp av digitaliseringsportföljen hoppas vi kunna accelerera utvecklingen inom digitalisering vid Mittuniversitetet, säger Helena Wallskog.

Läs mer om portföljstyrning

Sidan uppdaterades 2023-12-04