Workshop med syfte att utforska tillitsstyrning inom offentlig sektor

Tor 21 dec 2023 16:07

Nyligen arrangerade forskare från Mittuniversitetet en workshop om tillitsstyrning. På workshopen deltog forskare från både Sverige och Norge med förhoppningen att kunna skapa en nordisk plattform kring ämnet.

Ekonomi

Tillitsstyrning, eller tillitsbaserad styrning, beskrivs ibland som ett reformskifte av styrning och ledning av verksamheter inom offentlig sektor. Ett skifte som förväntas lösa problem med kvalitet på välfärdstjänster och arbetsvillkor för välfärdsprofessioner.

- Det finns dock få empiriska studier kring denna styrning och det är inte helt givet vad en sådan styrning innefattar eller får för konsekvenser, säger Malin Bolin, lektor i sociologi vid Mitt

Workshopen, som arrangerades tillsammans med Forum för Arbetslivsforskning i Sverige (FALF), skedde på Frösö Park och avsåg att samla forskare som jobbat med projekt som berör tillitsstyrning för att diskutera begreppet, synliggöra pågående forskning och diskutera vilken forskning som vore önskvärd att bedriva.

- Reformarbetet har skett på olika sätt i Sverige och Norge men utifrån samma problembild. Vi hade besök av forskare från Mittuniversitetet, Högskolan i Dalarna, Institutet för Stressmedicin i Göteborg, Göteborgs universitet och Norduniversitetet i Bodö, Norge.  Det var givande dagar med intressanta samtal kring tillitstyrning, hur det ska förstås och beforskas, samt vilka skillnader och likheter det finns mellan olika länder. säger Malin Bolin, lektor i sociologi vid Mittuniversitetet och fortsätter:

- En ny träff är planerad nästa år för fortsatt dialog och jämförelse mellan länder.

Sidan uppdaterades 2023-12-21