Känner du oro över jordbävningen i Turkiet?

Tis 07 feb 2023 14:15

En kraftig jordbävning inträffade i sydöstra Turkiet nära den syriska gränsen under natten mellan söndag och måndag 6 februari. Den information vi har i dagsläget är att inga medarbetare eller studenter från Mittuniversitetet befinner sig på plats i området.

psykologstudenter, behandlingssituation

Mittuniversitetet har samarbetsavtal i Turkiet, men inte i Syrien. Vi har inresande utbytesstudenter från Turkiet.

Ett mycket kraftigt efterskalv förvärrade läget och ett stort antal personer har omkommit. Räddningsteam samt leveranser av förnödenheter är på plats eller på väg genom stöd från dussintals länder, bland annat Sverige, samt från EU och Nato.

Om du som är medarbetare känner dig orolig för din familj och vänner i de drabbade områdena och har behov av samtalsstöd så kan du prata med din närmaste chef. Du är också välkommen att kontakta Previa som är universitetets leverantör av företagshälsovård.

Previa i Sundsvall och Östersund

Mittuniversitetet har också gått ut med information till studenterna om man känner oro och behöver samtalsstöd så kan man kontakta Studenthälsan.

Se kartan över vilka områden som är drabbade på denna sida:
Nyhetssida från SVT om jordbävningen

Sidan uppdaterades 2023-02-07