UKÄ:s granskning av kvalitetssäkringsarbetet klar

Ons 05 apr 2023 15:32

Universitetskanslersämbetet (UKÄ) är nu färdiga med sin granskning av Mittuniversitetets kvalitetssäkringsarbete. I likhet med de flesta andra universitet i landet blir omdömet ”Godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll” för forskning och utbildning.

B-huset, Campus Östersund

Under slutet av 2021 inledde UKÄ sin granskning av Mittuniversitetets kvalitetssäkringsarbete. I granskningen kontrolleras hur universitetet säkerställer att utbildningar på samtliga nivåer uppfyller kraven i tillämpliga lagar, förordningar och ESG samt hur universitetet säkerställer att forskningen uppfyller de kvalitetskrav som finns i högskolelagen och högskoleförordningen. Tre fördjupningsspår valdes ut av bedömargruppen; verksamhetsdialoger, utbildningsnära kvalitetsarbete och ARC.

– Granskningen av kvalitetssäkringsarbetet inom utbildning visar på ett stort engagemang och en stark kultur kopplat till kvalitetsarbetet. När det gäller kvalitetssäkringsarbetet kring forskning är beskedet att det i huvudsak fungerar mycket väl. Vi får alltså godkänt, om än med förbehåll, vilket är glädjande, säger Anders Fällström.

Omdömet ”godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll” innebär att det finns iakttagelser i ett eller flera bedömningsområden som behöver åtgärdas. Universitetet får nu två år på sig att åtgärda dessa.

– Vi delar detta omdöme med de flesta andra, vilket visar de höga krav som med rätta ställs på oss lärosäten. Vi ska nu granska återkopplingen noga för att kunna vidta rätt åtgärder. UKÄ framhåller att man gärna ser att universitetsstyrelsen tar större plats i uppföljningen av kvalitetsarbetet och vår nya styrelse, som tillträder under våren, kommer givetvis att löpande informeras om hur arbetet fortskrider, säger Håkan Wiklund, prorektor för forskning.

Kvalitetssäkringsarbetet kring forskning har bedömts utifrån två områden - Styrning, organisation och genomförande samt Förutsättningar där det senare bedömts tillfredsställande. UKÄ lyfter bland annat fram att lärosätet har starkt fokus på decentraliserade kollegiala processer, bra rutiner som bevakar jämställdhet vid tillsättningsärenden och att universitetet ger goda förutsättningar för forskningens frihet genom starka kollegiala strukturer.

När det gäller kvalitetssäkringsarbetet för utbildning är det sex bedömningsområden som UKÄ granskat där områdena Förutsättningar och Arbetsliv och samverkan bedöms vara tillfredsställande medan övriga områden Styrning och organisation, Utformning, genomförande och resultat, Jämställdhet samt Student- och doktorandperspektiv är utvecklingsbara. Inom några av dessa områden har utvecklingsarbete redan inletts.

– För att undvika missförstånd kan det vara värt att påpeka att vår utbildning och forskning fortsatt håller hög kvalitet och att de iakttagelser som UKÄ gör alltså rör våra rutiner kring kvalitetssäkring. Som universitet har vi mycket att vinna på att stärka detta arbete, vilket underlättas i och med den här granskningen, säger Eva Dannetun, prorektor för utbildning.

Nedan beskrivs de olika omdömen som UKÄ har möjlighet att ge kring kvalitetssäkringsarbetet vid lärosäten:

Mer information:

Mittuniversitetets kvalitetsrapport - Mittuniversitetets kvalitetsrapport har till syfte att sammanfatta utfall från kvalitetssystemen och tydliggöra förbättringsåtgärder som pågår.

Sidan uppdaterades 2023-04-05